Eindelijk goed nieuws over de verzakte muren en kelders langs de Utrechtse grachten
Met een klein feestje vierde de gemeente Utrecht woensdag het eerste succes dat is geboekt bij het herstel van de muren en kelders langs de Kromme Nieuwegracht.
Bijna vier jaar geleden werd een deel van de Kromme Nieuwegracht afgesloten omdat bestaande scheuren in een kluismuur en de daarachter gelegen kelder opeens groter werden. De oorzaak was het uitspoelen van zand onder de muur. De kelder die onder de straat doorloopt, dreigde in te storten. Sindsdien werd in opdracht van de gemeente gewerkt aan herstel van de kluis- en walmuren en de kelders tussen de Jeruzalemstraat en het Hieronymusplantsoen.
De oplevering van dit deel van de Kromme Nieuwegracht is een flinke opsteker voor de gemeente. Het herstel van de eeuwenoude muren en kelders langs de grachten in de oude binnenstad verloopt uiterst moeizaam. Op veel plekken is nog onduidelijk hoe het herstel technisch moeten worden aangepakt. De kosten lopen ondertussen fors op.
Palen
Tussen de Jeruzalemstraat en het Hieronymusplantsoen is de kluismuur (de buitenmuur van een kelder die aan het water grenst) opnieuw gemetseld en onder water gefundeerd op 6 meter lange betonnen palen. ,,Een tijdrovende en kostbare methode’’, zegt Gerrit Heenck, die het project namens de gemeente begeleidde, over het aanbrengen van de 120 palen. Onduidelijk is of de gemeente Utrecht deze manier van herstel ook elders aan de Kromme Nieuwegracht gaat toepassen. ,,Het is in elk geval een methode die werkt.’’
De 8900 stenen waaruit de herstelde kluismuur is opgemetseld, werden speciaal gebakken in een steenfabriek in het Gelderse Randwijk. Als voorbeeld diende een oude baksteen uit de muur. ,,Dat was een zogenoemd Utrechts plat, dat in de 19de eeuw is aangebracht toen de muur ook al eens is hersteld’’, aldus Heenck. De nieuwe kluismuur gaat volgens hem in elk geval weer honderd jaar mee.
Bewoners
Voor de bewoners gaf de gemeente woensdag aan het eind van de middag — binnen de geldende coronaregels — een feestje. Veel van het werk vond het afgelopen jaar bij Beate Volker voor de deur plaats. Zij is ‘heel erg blij dat de bouwmannetjes klaar zijn’. Maar Volker maakt zich ook zorgen. ,,Om de hoek aan de Kromme Nieuwegracht (tussen het Hieronymusplantsoen en de Drift, red.) ligt het werk nog altijd stil.’’ Ze zou ook graag zien dat op het herstelwerk verkeersmaatregelen volgen. ,,Zwaar verkeer is al langer niet welkom, maar misschien moet je wel een stap verder gaan.’’
Het herstel van de wal- en kluismuren en kelders langs de grachten stond aanvankelijk voor 35,6 miljoen euro in de boeken. Inmiddels kost het project 67,6 miljoen euro. Verwacht wordt dat de totale kosten nog vele tientallen miljoenen euro’s hoger uitvallen. In de loop van 2021 moet daar meer duidelijkheid over komen.
Parkeerplaats
Na inspectie van drie kelders elders op de Kromme Nieuwegracht heeft de gemeente besloten de weg vanaf woensdag weer in zijn geheel open te stellen voor verkeer. Een parkeerplaats die boven een van de kelders met scheurvorming ligt, blijft voor de zekerheid wel buiten gebruik. Wethouder Kees Diepeveen (GroenLinks) liet onlangs weten dat de scheur in deze kelder ter hoogte van nummer 8 is ontstaan doordat de kluismuur is gezakt door uitspoeling van zand onder de muur.
In een brief aan de gemeenteraad noemde de wethouder het ‘niet aannemelijk dat de scheuren zijn veroorzaakt door het verkeer’ op de straat boven de kelder. ,,Inmiddels hebben wij een elektronische scheurmeter geplaatst om de situatie ter plekke te kunnen monitoren.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
20
Waarom je niet te hard moet werken voor je op vakantie gaat
Gedragspsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Vandaag: voorpret. -
PREMIUM
Corona hakt stevig in op de werkgelegenheid, maar in deze sectoren in Utrecht is wél veel werk te vinden
Op zoek naar een baan binnen de provincie Utrecht? Werkzoekenden hebben momenteel de meeste slagingskans binnen de takken ICT, techniek en zorg en welzijn. Volgens een onderzoek van Randstad verschenen binnen die vakgebieden in de afgelopen periode namelijk de meeste vacatures. En dat terwijl de coronaperiode tegelijkertijd stevig inhakt op de werkgelegenheid. -
PREMIUM
Auto’s komen hier nog amper, nu worden het de duurste fietsenstallingen van Utrecht
-
PREMIUM
Net de strijd van Asterix en Obelix tegen de Romeinen: Nieuwer Ter Aa doet ultieme poging tot behoud pontje
Het actiecomité ‘Laat ons niet zwemmen’ overhandigt dinsdag een petitie aan de Tweede Kamer waarin een ultieme oproep wordt gedaan om het pontje over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwer Ter Aa en Breukelen in de vaart te houden. Met een bus, spandoeken en een flinke dosis hoop gaan de actievoerders – onder wie acht scholieren – naar Den Haag. Hoe een piepklein dorpje blijft strijden tegen het grote Rijkswaterstaat. -
Utrechters vaker op de fiets naar het werk dan andere Nederlanders en ze kijken ook niet op een afstandje
Bijna een derde van alle werkende Utrechters fietst dagelijks naar het werk. Dat blijkt uit een onderzoek van ALD Automotive. Dat bedrijf zocht uit hoe vaak Nederlanders naar het werk fietsen, wat hun beweegredenen zijn en hoe ver zij bereid zijn om te fietsen.
-
PREMIUM
Houten maakt zich op voor grootste muziekspektakel van het land, deze sterren treden allemaal op
Het zomerse refreintje golft maandagavond zonder twijfel luidkeels over het anders zo stille winkelplein in Houten, als zanger van het levenslied Mart Hoogkamer het inzet: ,,Ik ga zwemmen in Bacardi Lemon, een echte tijger is niet te temmen.’’ Houten maakt zich op voor ‘het grootste muziekspektakel van het land’. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt. -
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk.
In samenwerking met indebuurt Utrecht