Volledig scherm
© AD

Elektrische auto’s Syntus worden opgeladen met vervuilende dieselaggregaat

Busvervoerder Syntus laadt haar serviceauto’s op de remise in Bunnik op met een vervuilend dieselaggregaat. Noodgedwongen, stelt een woordvoerster van moederbedrijf Keolis. Door een capaciteitsprobleem van het stroomnetwerk kunnen niet alle auto's opgeladen worden met groene stroom.

Syntus gaat er prat op dat ze het wagenpark aan het verduurzamen zijn. De elektrische serviceauto’s die worden gebruikt om chauffeurs in de regio af te lossen zijn voorzien van stickers met de tekst dat ze honderd procent duurzaam zijn. Helaas gaat die vlieger niet op.

Woordvoerster Lotte Hendriksen van Keolis geeft ruiterlijk toe dat dat inderdaad niet het geval is. „Het is nog niet zo duurzaam als wij zouden willen. Maar het is ook overmacht. Wij krijgen niet de stroom geleverd die we nodig hebben voor het opladen van alle voertuigen. Daarom zetten we nu een dieselaggregaat in.”

Huren

Hendriksen zegt dat het om een tijdelijke situatie gaat. Maar hoe tijdelijk die tijdelijke situatie is, kan ze niet aangeven. „Wij huren dit terrein. De verhuurder is bezig met de energieleverancier om meer vermogen geleverd te krijgen.”

Hendriksen snapt de kritiek, maar stelt ook dat dit een betere oplossing is dan veel auto’s te laten rijden met vervuilende dieselmotoren. „Er draait nu één aggregaat om alle auto‘s op te laden en we zetten het aggregaat stil als er geen auto’s hoeven worden opgeladen.”

Bussen

Syntus heeft ook elektrische bussen rijden in de regio Amersfoort. Volgens Hendriksen kampt de remise in Amersfoort met hetzelfde capaciteitsprobleem.  ,,De bussen kunnen niet de hele dienst uitrijden.” Ook daar wordt volgens Hendriksen gewerkt aan een oplossing, maar het is nog onduidelijk wanneer die oplossing is gevonden.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht