Volledig scherm
De koffiebranderij van Douwe Egberts in Utrecht. © Sem van der Wal

‘Bereikbaarheid Douwe Egberts en Gamma loopt gevaar bij uitvoering stadsboulevard’

Douwe Egberts en Gamma maken zich zorgen over de bereikbaarheid van hun bedrijven. Ze zijn bang dat ze met de komst van de westelijke stadsboulevard nog slechter bereikbaar zullen zijn dan nu al het geval is.

Vertegenwoordigers van de bedrijven lieten die zorgen deze week horen tijdens een raadsinformatie-avond over de westelijke stadsboulevard. 

De gemeente wil het doorgaande verkeer vanaf het 24 Oktoberplein tot aan de Marnixlaan ontmoedigen. Zoals de gemeente het zelf verwoordt: De huidige westelijke verdeelring (Pijperlaan, Joseph Haydnlaan, Lessinglaan, Spinozaweg, Thomas à Kempisweg, Cartesiusweg, St. Josephlaan en Marnixlaan) moet van een drukke verkeersweg veranderen in een aantrekkelijke en goed oversteekbare stadsboulevard.  

Rijbanen

Net als elders in de stad waar de gemeente stadsboulevards ontwikkelt, zal dat ten koste gaan van het aantal rijbanen.  

Jacobs Douwe Egberts en bouwmarkt Gamma, beide gevestigd bij de Majellaknoop, zien de bui hangen. Een woordvoerder van Douwe Egberts: ,Wij waren bij de informatieavond en hebben zorgen over de bereikbaarheid van onze locatie in Utrecht. Tot een aantal jaar geleden lagen wij aan de A2 en nu liggen we midden in de stad. Hiermee is de bereikbaarheid van JDE achteruit gegaan. De leefbaarheid van de stad Utrecht vinden wij erg belangrijk, maar wij willen ook goed bereikbaar zijn voor onze medewerkers, leveranciers en klanten, per auto, fiets en openbaar vervoer.” Het bedrijf laat weten geen concrete plannen te hebben om de stad te verlaten.

Ontmoedigend effect

Ook bouwmarkt Gamma is er niet gerust op. Eigenaar Peter van Donk: ,,Het belang van een goede bereikbaarheid van de bouwmarkt per auto en fiets is cruciaal voor een gezonde bedrijfsvoering.  Wij hebben steeds aangegeven dat het invoeren van éénrichtingsverkeer een groot ontmoedigend effect zal hebben op onze klanten die met de auto vanuit Lombok, het centrum, Oog in al en Kanaleneiland via het kruispunt Spinozaweg/Vleutenseweg naar onze bouwmarkt komen. Dit doet geen recht aan onze belangen die hiermee rechtstreeks geschaad worden omdat dit een forse negatieve impact zal hebben op de omzet- en rendementsontwikkeling van onze bouwmarkt.

De gemeente heeft nog geen definitief besluit genomen over het ontwerp van de westelijke stadsboulevard.

  1. Fred Smit had een Audi en een dik salaris, totdat hij dakloos werd
    PREMIUM
    indebuurt

    Fred Smit had een Audi en een dik salaris, totdat hij dakloos werd

    Ooit had hij dure pakken, een Audi, een dik salaris en een goede managementfunctie. Maar dat alles hoort volgens Fred Smit (59) bij een vorig leven. Inmiddels is hij – na zelf een tijd dakloos te zijn geweest – eigenaar van stichting RECHTOP en helpt hij mensen zoals hij: daklozen die tussen wal en schip vallen qua regelgeving. Daarnaast geeft hij rondleidingen door Utrecht en laat hij mensen de stad door zijn ogen zien.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht