Volledig scherm
De Galecopperbrug is een stalen brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht. Vanaf eind september zijn er door werkzaamheden een maand lang minder rijstroken beschikbaar. © Rijkswaterstaat

Ernstige verkeershinder op A12 bij Utrecht op komst

Rijkswaterstaat verwacht na de zomer zeer grote verkeershinder rond Utrecht. Door werkzaamheden aan de Galecopperbrug zijn wekenlang minder rijstroken beschikbaar. Mijden van de A12 en gebruikmaken van het openbaar vervoer wordt aangeraden.

Vanaf eind september zijn vierenhalve week minder rijstroken beschikbaar voor verkeer richting het oosten. Doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer wordt omgeleid. Toch spreekt Rijkswaterstaat nu al over minstens twintig minuten extra reistijd. De werkzaamheden zijn van donderdagavond 26 september tot maandagochtend 28 oktober. De werkzaamheden aan de Galecopperbrug beginnen nadat het werk aan de A2 is afgerond, tussen knooppunt Holendrecht en de Leidsche Rijntunnel.

Reistijd

Door de beperkte openstelling ontstaat naar verwachting tijdens de spits minstens 20 minuten extra reistijd voor verkeer vanaf de A12 richting Den Haag en de A2 richting Utrecht en Nieuwegein. Daarom wordt een deel van het bestemmingsverkeer naar Utrecht en Nieuwegein omgeleid. Landelijk doorgaand verkeer vanuit Amsterdam en Rotterdam krijgt adviesroutes om knooppunt Oudenrijn bij Utrecht te mijden.

Rijkswaterstaat adviseert om rekening te houden met de omleidingen en ook met ‘flink veel extra reistijd’. ,,We raden aan om alternatieven te kiezen en de grote hinder te vermijden.” Bijvoorbeeld door buiten de spits te reizen of te kiezen voor het openbaar vervoer.

Rijkswaterstaat zet rijstroken op de A12 Galecopperbrug af om goed en veilig aan de voegovergangen te kunnen werken. De aannemer werkt vanaf eind september 24 uur per dag op de zuidelijke brughelft (richting Arnhem), eerst twee weken op de parallelrijbaan en daarna twee weken op de hoofdrijbaan. Er is geen directe hinder voor verkeer over de noordelijke brughelft (richting Den Haag). Op de baan waar wordt gewerkt, blijft steeds één rijstrook open voor verkeer. 

Twee delen

De 240 meter lange brug bestaat eigenlijk uit twee delen, waarvan het eerste deel werd geopend in 1971 en het tweede deel in 1976. De brug verving een boogbrug uit 1936. De oude brug werd ongeveer twee kilometer naar het noordwesten verplaatst en overspant als De Meernbrug nog steeds hetzelfde kanaal en fungeert nu als belangrijkste invalroute naar het centrum van Utrecht.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht