Volledig scherm
Altijd druk: de bus naar de Uithof © Foto Ruud Voest

Extra directe buslijnen moeten verkeersdruk op Uithof verminderen

Extra bussen in de ochtend- en avondspits en uitbreiding van het aantal directe lijnen van het Utrecht Science Park (USP) naar bijvoorbeeld de treinstations in Bunnik, Driebergen-Zeist, Vaartsche Rijn en Bilthoven. Dat zijn oplossingen die snel te realiseren zijn om de verkeersdruk op het USP (De Uithof) in de spitsuren te verminderen.

De provincie en de stad Utrecht zijn hierover in overleg met vervoerders U-OV, Syntus en de Nederlandse Spoorwegen.

Treinreizigers moeten bovendien informatie kunnen krijgen over hoe ze naar De Uithof kunnen reizen via regionale knooppunten als de stations Vaartsche Rijn, Bunnik en Bilthoven. Nu rijdt er al een extra bus vanaf Leidsche Rijn via Vaartsche Rijn naar USP.

Brandbrief

Stad en provincie reageren op een brandbrief van het USP. Dat luidde deze week de noodklok over de verkeersproblemen op en rond De Uithof in de ochtend- en avondspits. Gevolg is eindeloos lange files waardoor de belangrijke wegen van en naar USP helemaal dichtslibben. Snelle oplossingen moeten ervoor zorgen dat USP weer bereikbaar wordt.

De Uithoflijn, de directe tramlijn tussen station en De Uithof, rijdt door allerlei tegenslagen pas in de tweede helft van 2019. In de tussentijd moeten extra bussen een oplossing bieden.

Projecten als een fietsenplan voor het voordelig aanschaffen van een (elektrische) fiets lopen al een tijdje. Het UMC is daar al heel actief mee. Toch is dat nog niet voldoende om de stroom auto’s in te dammen, zegt de provincie Utrecht in een reactie. Hoogwaardig openbaar vervoer met goede aansluitingen op de verkeersknooppunten als Bilthoven, Bunnik, Driebergen-Zeist en Vaartsche Rijn moeten de reizigers uit de auto krijgen. 

Volledig scherm
Een bus naar de Uithof in de ochtendspits © Wies van der Heyden

Vervoerknooppunt

Volledig scherm
Verkeersdrukte bij de Uithof richting de A28, op de Universiteitsweg © Foto Ruud Voest

De stations Vaartsche Rijn en Bilthoven (nieuw en vernieuwd) zijn een voorbeeld hoe een hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt eruit moet zien. Emeritus-hoogleraar en verkeerskundige Maurits van Witsen stelt dat dit een absolute voorwaarde is om reizigers uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. 

Driebergen-Zeist wordt nu naar dat voorbeeld gerealiseerd. Ook in Bunnik wordt er gepraat over het aanpassen van het stationsgebied. Omdat het station dicht bij de Uithof ligt, wordt ingezet op de fiets. Goede bebording naar De Uithof moet fietsers lokken. Ook wordt in Bunnik het aantal parkeerplaatsen fors uitgebreid.

Deelfietsenplan

Daarnaast heeft USP een eigen deelfietsenplan. Er staan fietsen op de stations Bilthoven en Bunnik waarmee reizigers vanuit de trein naar USP kunnen rijden. De provincie werkt via het Goedopweg-programma samen met werkgevers en onderwijsinstellingen. Doel is om het autoverkeer af te laten nemen en werknemers over te laten stappen op alternatief en duurzaam vervoer. Zo worden bedrijven gestimuleerd een eigen fietsenplan om met fiscaal voordeel een (elektrische) fiets aan te schaffen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht