Extra directe buslijnen moeten verkeersdruk op Uithof verminderen
Extra bussen in de ochtend- en avondspits en uitbreiding van het aantal directe lijnen van het Utrecht Science Park (USP) naar bijvoorbeeld de treinstations in Bunnik, Driebergen-Zeist, Vaartsche Rijn en Bilthoven. Dat zijn oplossingen die snel te realiseren zijn om de verkeersdruk op het USP (De Uithof) in de spitsuren te verminderen.
De provincie en de stad Utrecht zijn hierover in overleg met vervoerders U-OV, Syntus en de Nederlandse Spoorwegen.
Treinreizigers moeten bovendien informatie kunnen krijgen over hoe ze naar De Uithof kunnen reizen via regionale knooppunten als de stations Vaartsche Rijn, Bunnik en Bilthoven. Nu rijdt er al een extra bus vanaf Leidsche Rijn via Vaartsche Rijn naar USP.
Brandbrief
Stad en provincie reageren op een brandbrief van het USP. Dat luidde deze week de noodklok over de verkeersproblemen op en rond De Uithof in de ochtend- en avondspits. Gevolg is eindeloos lange files waardoor de belangrijke wegen van en naar USP helemaal dichtslibben. Snelle oplossingen moeten ervoor zorgen dat USP weer bereikbaar wordt.
De Uithoflijn, de directe tramlijn tussen station en De Uithof, rijdt door allerlei tegenslagen pas in de tweede helft van 2019. In de tussentijd moeten extra bussen een oplossing bieden.
Projecten als een fietsenplan voor het voordelig aanschaffen van een (elektrische) fiets lopen al een tijdje. Het UMC is daar al heel actief mee. Toch is dat nog niet voldoende om de stroom auto’s in te dammen, zegt de provincie Utrecht in een reactie. Hoogwaardig openbaar vervoer met goede aansluitingen op de verkeersknooppunten als Bilthoven, Bunnik, Driebergen-Zeist en Vaartsche Rijn moeten de reizigers uit de auto krijgen.
Vervoerknooppunt
De stations Vaartsche Rijn en Bilthoven (nieuw en vernieuwd) zijn een voorbeeld hoe een hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt eruit moet zien. Emeritus-hoogleraar en verkeerskundige Maurits van Witsen stelt dat dit een absolute voorwaarde is om reizigers uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen.
Driebergen-Zeist wordt nu naar dat voorbeeld gerealiseerd. Ook in Bunnik wordt er gepraat over het aanpassen van het stationsgebied. Omdat het station dicht bij de Uithof ligt, wordt ingezet op de fiets. Goede bebording naar De Uithof moet fietsers lokken. Ook wordt in Bunnik het aantal parkeerplaatsen fors uitgebreid.
Deelfietsenplan
Daarnaast heeft USP een eigen deelfietsenplan. Er staan fietsen op de stations Bilthoven en Bunnik waarmee reizigers vanuit de trein naar USP kunnen rijden. De provincie werkt via het Goedopweg-programma samen met werkgevers en onderwijsinstellingen. Doel is om het autoverkeer af te laten nemen en werknemers over te laten stappen op alternatief en duurzaam vervoer. Zo worden bedrijven gestimuleerd een eigen fietsenplan om met fiscaal voordeel een (elektrische) fiets aan te schaffen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Paul (47) volgde de politiek op de voet en hoopt nu zélf kritisch te worden gevolgd: ‘Houdt me scherp’
Als journalist volgde Paul van Ruitenbeek (47) de politiek in Houten op de voet. Nu hij in zijn woonplaats wethouder wordt, hoopt hij door diezelfde journalistiek kritisch gevolgd te worden op zijn bestuurlijke daden. ,,Graag, want dat houdt mij scherp.’’ -
PREMIUMCOLUMN
Lisanne van Sadelhoff: ‘Als je van mopshonden houdt, koop je ze niet’
Het waren Leo’s goudgele ogen die dwars door mijn ziel prikten en me vroegen om kriebeltjes achter zijn oor – iets naar links, ja, dáár ja. Die goudgele ogen vroegen ook: blijf hier en ga niet weg en mocht je toch van plan zijn om weg te gaan, neem me dan mee. -
PREMIUM
Goedkoop tanken? Volgende week loont het zelfs om 200 kilometer om te rijden
De brandstofprijzen gaan volgende week in Duitsland zo hard omlaag, dat het prijsverschil met wat je bij een Nederlands tankstation betaalt gigantisch wordt. Vanaf woensdag geldt in Duitsland een adviesprijs van 1,72 euro per liter, minimaal 40 cent minder dan in Nederland. Loont het om daarom naar Duitsland te rijden voor een tankbeurt? -
PREMIUM
Verkeer Utrecht Science Park dreigt vast te lopen: ‘Er is nú actie nodig!’
Het Utrecht Science Park dreigt door de eigen groei en die van het verkeer rond Utrecht onbereikbaar te worden. Nu duidelijk is dat de Uithoflijn weer vertraagd is, zijn er op korte termijn andere dringende maatregelen nodig om de duizenden studenten en werknemers van de bedrijven op hun plek van bestemming te krijgen. In een brandbrief aan de politiek wordt om snelle actie gevraagd. -
Man uit Soest (31) verdacht van veroorzaken heftige crash bij Bathmen
Weken na een ernstig ongeval op de A1 bij Bathmen, heeft de politie de mogelijke bestuurder van de Range Rover Sport, die betrokken was, aangehouden. De verdachte is een 31-jarige man uit Soest, zo meldt de politie in het tv-programma Onder de Loep op Omroep RTV Oost.
-
1
Werk jij liever thuis omdat je daar productiever bent? ‘Gaat om meer dan je to-dolijst afstrepen’
Een goede verstandhouding met collega’s, leidinggevenden of klanten maakt je werkdag niet alleen plezieriger, maar zorgt er ook voor dat je meer gedaan krijgt. Mirjam Wiersma, auteur van twee boeken over zakelijk flirten, vertelt hoe je jezelf op de kaart zet en mooie relaties opbouwt met anderen. Deze keer: een intern netwerk. -
PREMIUM
In de eindeloze file op De Uithof: ‘Het is erg, heel erg’
De Uithof in Utrecht dreigt dicht te slibben. Het gebied waar onderwijs, gezondheidszorg en wetenschap samenkomen, is in de ochtend- en avondspits een kluwen van auto's en fietsen en het openbaar vervoer is ondermaats. Hoe moet dit verder, nu de nieuwe tram, de Uithoflijn, voorlopig niet rijdt? -
Energierekening
Ad: ‘Ik heb zelf ventilatoren onder de radiator geklikt voor optimale verwarming’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ad Voermans (66) uit Rijen, bij Breda.
In samenwerking met indebuurt Utrecht