Volledig scherm
Het hoogste punt is bereikt bij de bouw van de tramremise. © Marnix Schmidt

Feestje bij bouw tramremise Uithoflijn in Nieuwegein

Eindelijk weer eens vrolijke gezichten rondom de door tegenvallers geplaagde Uithoflijn. Het hoogste punt van de nieuwe tramremise in Nieuwegein werd vandaag feestelijk gevierd.

Op het terrein van de huidige remise in Nieuwegein-Noord, vlakbij het Amsterdam-Rijnkanaal, verrijst een nieuw complex waarin de nieuwe trams onderhouden gaan worden. Ook de verkeersleiding krijgt er een modern onderkomen.  

Betrokkenen kwamen vanmiddag bijeen vanwege het bereiken van het hoogste punt van de remise. Gedeputeerde Dennis Straat en directeur Henk Aantjes van Bouwbedrijf De Vries en Verburg hesen vlaggen op het dak van een van de nieuwe gebouwen. Er waren toespraken met alcoholvrije champagne en vrolijke muziek. 

Tegenvaller

Begin dit jaar werd bekend dat de aanleg van de Uithoflijn 84 miljoen euro duurder uitvalt dan gedacht. Van die tegenvaller is 10 miljoen nodig voor de nieuwe remise. ,,Het is een ingewikkeld project met risico's'', zegt Straat. ,,Daarom is het belangrijk om mijlpalen te vieren. Maar ik ben natuurlijk niet trots op de laatste tegenvallers.''

De provinciebestuurder onderstreept de noodzaak van de nieuwe infrastructuur in Utrecht. ,,Kijk maar naar alle volle bussen de stad. Uiteindelijk gaan elke dag 45.000 mensen met de tram rijden.''

Volgens de planning gaat halverwege volgend jaar een deel van de Uithoflijn in  bedrijf. Trams gaan dan rijden tussen De Uithof en station Vaartsche Rijn. Eind 2019 is het trace tussen Vaartsche Rijn en Utrecht Centraal klaar. 

Cruciaal

Voor de reizigers is de tramremise amper zichtbaar, maar het complex is cruciaal voor het functioneren van de tramlijnen. De nieuwe werkplaats krijgt acht werksporen. De onderhoudscapaciteit wordt twee zo groot als de huidige remise. Voor de Uithoflijn zijn 27 nieuwe trams besteld. Ook de huidige trams die rijden tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein worden er in de toekomst onderhouden. Na de zomer worden in werkplaats technische installaties ingebouwd, zoals de wasstraat, spuitcabine en hefsystemen.

Volledig scherm
© AD - Mathijs Steinberger

Bij het ontwerp is rekening gehouden met duurzaamheid. Het dak van de remise is geschikt gemaakt voor de plaatsing van zonnepanelen. In het complex wordt geen aardgas gebruikt. Op termijn wordt de oude remise in Nieuwegein afgebroken. Het nieuwe rangeerterrein is al klaar.  

Van de 27 nieuwe trams voor de Uithoflijn zijn er al 12 geleverd door de Spaanse leverancier. Om ze in goede conditie houden, worden er 's nachts ritten mee uitgevoerd op het deel van de rails dat klaar is.

Als het onderhoudscomplex volgend jaar klaar is, volgt er een tweede feestje. Want, zo benadrukte benadrukte Straat: zo vaak bouw je geen nieuwe remise.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht