Volledig scherm
Het fietspad over de Jan Blankenbrug over de Lek in Vianen is smal en ligt vlak langs het voorbijrazende snelwegverkeer. Rechts de oude boogbrug. © Fietsersbond

Fietsersbond waagt ultieme reddingspoging Lekbrug Vianen

De Fietsersbond doet een ultieme poging de boogbrug over de Lek bij Vianen te behouden als fietspad. In een open brief doet de belangenorganisatie voor fietsers daartoe een beroep op gemeenteraadsleden en Provinciale Statenleden.

De oude Lekbrug is na de aanleg van de dubbele Jan Blankenbrug rond de eeuwwisseling al zo’n vijftien jaar buiten gebruik.  Sindsdien is vanuit diverse invalshoeken gepoogd de brug te behouden.

Historisch karakter 

IJsselsteiner Wim van Sijl bekommerde zich met zijn Stichting Boogbrug Vianen vooral om het historisch karakter van de oeververbinding. Tien jaar geleden bestudeerde het toenmalige regiobestuur de mogelijkheid de sneltram vanuit Nieuwegein door te trekken naar Vianen en de afgelopen jaren waren er initiatieven van diverse ondernemers om er een attractiepark of congrescentrum met woningen van te maken. Geen van alle hield stand. Rijkswaterstaat wachtte vorig jaar het laatste plan af, maar gaf twee maanden geleden aan begin 2019 op zoek te gaan naar een aannemer voor de sloop. Het in stand houden van de brug kost de rijksdienst nu duizenden euro’s per jaar. Jan Krijger van de Fietsersbond heeft niettemin hoop dat dat onheil nog kan worden afgewend. ,,Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald’’, zegt hij, terwijl hij erkent dat het initiatief van de fietsersbond tamelijk laat komt. ,,Beter laat dan nooit’’, besluit hij.

Verre van ideaal

De huidige situatie voor fietsers op de Jan Blankenburg is verre van ideaal, schrijft Krijger in de open brief.  Het fietspad aan de oostzijde van de brief is maar 2,5 meter breed en slechts door een vangrail gescheiden van het voorbijrazende snelwegverkeer. Het pad is gelet op de vijfhonderd fietsers per uur in de spits ook te smal volgens geldende richtlijnen. Het pad aan de westzijde is geen officieel fietspad, hier rijdt ook langzaam verkeer als tractoren.

Tegelijkertijd signaleert de Fietsersbond dat ook langzaam verkeer en de bussen die vertrekken vanaf het busstation in Vianen gebaat zouden zijn bij een vrije oversteek over de oude Lekbrug.

Gebruiker

De Fietsersbond heeft zich de laatste jaren vooral gericht op het realiseren van een fietspad langs de A27 over de Hagesteinsebrug. Met succes, want die verbinding is opgenomen in de verbreding van de A27 die over enkele jaren moet beginnen. ,,Het klopt dat we er laat bij zijn, maar onder het motto ‘beter laat dan nooit’ hebben we toch de open brief geschreven’’, legt Krijger uit. Aanleiding is een notitie die de bond kreeg van een dagelijkse gebruiker van de Jan Blankenbrug, een ingenieur met oog voor mobiliteit en bouwkunde. Hij schreef een notitie over de mogelijkheden.

Rijkswaterstaat was niet in de gelegenheid te reageren.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht