Volledig scherm
© ANP

Fietspad van de toekomst ligt te wachten op uitvoering

Het fietspad van de toekomst komt er, maar wanneer kunnen fietsers over het pad rijden? De route van bijna 50 kilometer tussen de twee universiteiten van Utrecht en Wageningen moet een pareltje van innovatieve technieken worden.

Dat kan nog wel even duren, denkt Erwin Kamp oud-raadslid van Zeist en de Utrechtse Heuvelrug, uit wiens koker het idee komt. In 2014 schetste hij een eerste plan. ,,Maar dit plan is nooit af’’, zegt Kamp. ,,Het is een continu proces. Het fietspad kan steeds met de nieuwste technieken worden uitgerust.’’

In de zomer fietste Kamp de route van Utrecht naar Wageningen twee keer. Kamp: ,,In grote lijnen loopt het fietspad over de route van buslijn 50, de mooiste buslijn van Nederland, wordt vaak gezegd. Via Zeist, Driebergen. Leersum, Amerongen, Elst en Rnenen naar Wageningen. Ik noem het ook de kennisas. Langs deze route zijn veel instellingen en bedrijven, universiteiten, RIVM, KNMI, TNO en Wereld Natuurfonds, gevestigd en die hebben erg veel kennis in huis. Die kennis kunnen we gebruiken om het fietspad als een soort proeftuin voor nieuwe technieken gebruiken.’’

Quote

Het fietspad kan steeds met de nieuwste technieken worden uitgerust

Erwin Kamp, oud-raadslid Zeist en Utrechtse Heuvelrug
Volledig scherm
© ANP

Kamp kan niet wachten tot de ambtenaren op het provinciehuis zijn uitgetekend. ,,Voor mijn werk fietste in dagelijks naar Veteraneninstituut in Doorn en het gebeurde regelmatig dat ik bijna van mijn fiets werd gereden. Dat was voor mij de aanleiding om een fietsbeleid op de politieke agenda te zetten. Dat was in 2014.’’

Glow in the dark

Een klein deel van de route, zo’n 500 meter, is al aangelegd. In Driebergen liggen naast het nieuwe station blauwe stroken op het fietspad die oplichten bij een koplamp van een fiets, de zogenaamde ‘glow in the dark’. ,,Maar we willen meer’’, zegt Marc de Droog van D66 in de provinciale staten. ,,We denken uiteraard aan laadpalen en aan schuilplaatsen bij regen met wifi. We willen geen lantaarnpalen met continu licht, maar die even aanspringen als je langsfietst. Zo ook verkeerslichten die op groen springen als je in de buurt komt. Kortom, het moet duurzaam en veilig zijn.’’

Hoe het verder gaat is aan het provinciale bestuur. Kamp zou graag een regisseur aanstellen. De Droog wacht nog op het besluit vanuit GS. ,,Dit plan is unaniem aangenomen en het is nu aan de gedeputeerde. Wanneer het klaar is en wat het gaat kosten, weet ik nog niet. We zullen dat ook met lokale overheden en het bedrijfsleven moeten overleggen.’’

Veenendaal

Naast het fietspad van de toekomst van Utrecht naar Wageningen zijn er ook plannen voor de snelfietsroute van Utrecht naar Veenendaal. Die twee projecten moeten elkaar verstevigen en niet in de weg zitten. ,,Je kunt Veenendaal niet links laten liggen’’, stelt Johan Overvest van de fietsersbond. ,,Ik kan me goed voorstellen dat fietsers uit Veenendaal een deel van het fietspad van de toekomst nemen en bij Amerongen afbuigen. Dan zou een deel van het pad door het bos lopen. Beide plannen vullen elkaar mooi aan.’’

Volledig scherm
Klik op de kaart voor een vergroting. © AD

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht