Volledig scherm
Ole Zandbergen voor de stalling waar zijn fiets een heel weekend stond. © Jeroen Jumelet

Flink dokken voor in stalling station Driebergen opgesloten fiets

Tevergeefs stond Ole Zandbergen (12) uit Driebergen zaterdagochtend voor de stationsstalling om zijn fiets op te halen die hij er vrijdag aan het einde van de middag had gebracht. De stalling was dicht. 

Maandagochtend kon Ole zijn tweewieler alsnog ophalen tegen betaling van vier keer het toch al pittige dagtarief van 1,30 euro. Toegegeven, de openstellingstijden staan keurig bij de stalling op een bordje, maar wekken verwondering in een tijd dat fietsen speerpunt zijn in het mobiliteitsbeleid. 

De jonge Driebergenaar en zijn moeder Lois Baas zijn dan ook verbolgen over het beleid van de fietsenstalling, in handen van U-Stal. Deze organisatie beheert enkele tientallen stallingen in de regio Utrecht.

Gewoon open

Opvallend is dat die in Woerden, Houten en Houten Castellum tot een uur of één 's nachts open blijven, tot na aankomst van de laatste trein. Ook op zaterdag en zondag zijn ze gewoon geopend, net als de stallingen bij de Utrechtse stations en die rond het Nieuwegeinse Cityplaza. In Driebergen gaat de deur echter doordeweeks en dus ook op vrijdag om acht uur 's avonds op slot om pas maandagochtend om zeven uur weer open te gaan. 

Niet alleen de openingstijden, maar ook het prijskaartje bij Driebergen-Zeist springt er fietsonvriendelijk uit: 1,30 euro. Dat is evenveel als in Woerden, maar daar is de stalling veel ruimer open. In Houten en Nieuwegein is stallen zelfs gratis, rond het centraal station van Utrecht geldt dat voor de eerste dag. Daarna moet 1,25 euro betaald worden. 

Volgens de regels

Volgens U-Stalmanager Abdel Toutouh is in het geval van Ole volgens de regels gehandeld. De weekendsluiting is volgens afspraak met de gemeente. Ook het berekenen van vier keer het dagtarief is volgens hem volgens de regels gegaan. ,,Verder kan ik er geen antwoord op geven. Daarvoor moet u bij de gemeente zijn. Daar hebben wij een contract mee''.

Johan de Roo, bestuurslid van de afdeling Heuvelrug van de Fietsersbond, herkent het probleem. ,,We hebben dit al talloze keren aangekaart bij de gemeente. Een stalling hoort gewoon tot een kwartier na aankomst van de laatste trein open te zijn en vooral ook in het weekend. Ze zeggen het niet te kunnen betalen. Dit past niet in een tijd waarin de fiets steeds belangrijker wordt in de mobiliteit''.

Volgens Hessel Koster, woordvoerder van NS, is de nieuwe stalling als onderdeel van het nieuwe station dat nu in aanbouw is, straks veel langer geopend. ,,Wat ons betreft zijn stallingen ruim geopend als onderdeel van een goed bereikbaar treinstation.''

Contract

Bij de gemeente Utrechtse Heuvelrug wijst woordvoerder Marja de Gelder op het contract met U-Stal: ,,Dit is een reeds langlopende afspraak waarvan wij de voorwaarden respecteren, totdat de nieuwe NS-fietsenstalling in gebruik wordt genomen. Wij willen graag een goede serviceverlening voor de treinreiziger en in het contract met NS zal er dan ook een betere aansluiting bij de reistijden komen door het verruimen van de openingsuren. Het nieuwe station, inclusief de NS- fietsenstalling, wordt naar verwachting medio 2020 opgeleverd.''

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht

poll

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

  • Mee eens (83%)
  • Niet mee eens (17%)
2690 stemmen