Volledig scherm
De Classico Giro Utrecht van 2010. Het evenement staat dit jaar voor het eerst helemaal op eigen benen. © Johan Fonk

‘Geef wielrenners in Utrecht een aparte fietsstrook’

Wielrenners en snelle e-bikes moeten in Utrecht een aparte fietsstrook krijgen. Zulke 'fietssnelwegen' moeten het aantal ongelukken op de weg verminderen.

Dat staat in een manifest dat het Wielerplatform naar gemeente en provincie heeft gestuurd. In dat platform zijn acht Utrechtse wielerverenigingen vertegenwoordigd. De verenigingen maken zich in het manifest niet alleen hard voor de eigen leden, maar ook voor de circa 76.000 ‘sportieve fietsers’ in de regio Utrecht.

Een van  de speerpunten in het manifest is de veiligheid op de weg. Volgens het platform is het aantal wielrenners dat op de eerste hulp belandde de afgelopen vier jaar verdubbeld. Daarnaast leidt de toegenomen drukte op de fietspaden steeds meer tot ‘wederzijdse irritaties’. Een aparte strook voor wielrenners en snelle e-bikes kan de veiligheid verhogen, zo denkt het platform.

Ruim baan

,,Idealiter krijgen we dergelijke strikt gescheiden stroken aan vier kanten de stad uit", zegt Laurens Hitman namens het platform. ,,Om zo de sportieve fietser ruim baan te geven richting het Groene Hart of de Heuvelrug, en vice versa. Wat ons betreft, ligt de focus in eerste instantie op de Koningsweg richting Bunnik. Als het plan daar slaagt, kunnen we verder kijken."

Hitman zegt dat er teveel situaties voorkomen waarin diverse type fietsers elkaar hinderen. ,,Als ik zelf op de racefiets stap, erger ik me wel eens aan ouders met kinderen die op weg naar school zijn. Andersom, als ik de gewone fiets pak en mijn kinderen wegbreng, denk ik wel eens bij wielrenners: waarom steek je niet even je hand uit? Dat soort irritaties nemen toe. Beide groepen scheiden op drukke routes is volgens ons ideaal. En dan niet door louter een paar bordjes te plaatsen, maar daadwerkelijk fysiek gescheiden fietsroutes te maken."

Dat ook e-bikers in het plan worden meegenomen, is volgens Hitman logisch. ,,In de bebouwde kom moeten zij zich mengen met het gewone verkeer, dat is gewoon gevaarlijk. Maar op een fietspad horen ze ook niet thuis. Ze gaan dertig, veertig kilometer per uur, dat gaat niet samen met langzaam fietsverkeer."

Haalbaarheid

De Fietsersbond twijfelt aan de haalbaarheid van het plan. ,,We zeggen nooit nooit, maar de aanleg van strikt gescheiden stroken lijkt lastig haalbaar", zegt woordvoerder Martijn van Es. ,,Het is duur en vaak qua ruimte niet haalbaar. Wij zien meer in het verbreden van bestaande fietspaden. Dat is minder kostbaar en op veel meer plekken uitvoerbaar."

Het platform adviseert de overheid om bij het verbeteren van de infrastructuur goed te kijken naar de populaire fietsapp Strava. Hierop zijn de trainingsrondjes van vele duizenden Utrechtse toerfietsers te zien. ‘Door het uitlezen van data is goed na te gaan welke uitvalswegen het meest populair zijn’, zo schrijft het platform. ‘Bestempel en markeer deze routes als officiële uitvalroutes voor sportieve fietsers.’ 

Ook de Fietsersbond bekijkt of dergelijke apps soelaas kunnen bieden. Bijvoorbeeld om fietsverkeer te spreiden. ,,Op bepaalde tijden gaat iedereen rond Lage Vuursche fietsen. Het is zonde om daar aparte stroken aan te leggen. Dergelijke 'fastlanes' liggen buiten de piekmomenten namelijk uren leeg. Wijs je fietsers op drukte  - zodat ze een andere route kunnen kiezen - dan is dat een goedkopere en meer efficiënte oplossing."

Amersfoortseweg

Het platform wil daarnaast dat er meer trainingsmogelijkheden voor wielrenners komen. Nu kunnen wielrenners en mountainbikes zich alleen uitleven op de Nedereindse Berg in Nieuwegein. Het platform zou graag willen dat de oude provinciale weg tussen Utrecht en Amersfoort, de Amersfoortseweg, geschikt wordt gemaakt voor trainingen. Er zou een route specifiek voor sportieve fietsers moeten worden aangelegd. Ook in de polder Rijnenburg ziet het platform mogelijkheden, bijvoorbeeld met de aanleg van gecombineerde roei- en wielerbaan.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht