Volledig scherm
© Angeliek de Jonge

Gekste vraag bij infobalie op CS: Is er nú een priester beschikbaar in de stad?

Of ze een priester voor hem wisten. Omdat hij dringend behoefte had aan ‘geestelijke bijstand‘. Het was de allergekste vraag van de 75.000 stuks die in 2018 werden gedaan aan de infobalie van Utrecht Marketing in de Utrechtse stationshal. 

De ietwat aparte wens van de man werd ingewilligd; hij is aan een Utrechtse priester gekoppeld. Het was één van de laatste vragen aan de welbekende ‘blokkenbalie’ op Utrecht CS die de afgelopen vijf jaar als vraagbaak diende. Want het infopunt is in een nieuw jasje gestoken. Vandaag werd een mobiele infobalie geopend. 

Grand Depart

Bij Utrecht Marketing, waar de VVV onder valt, zijn ze er blij mee. Omdat het in een behoefte voorziet, zegt Ingrid Vente. De oude variant, een overblijfsel van de Grand Depart van de Tour de France in 2016, voldeed niet meer. 

 ,,Veel mensen, ook wethouders, gaan ervan uit dat een punt als het onze overbodig is omdat bezoekers toch Google Maps wel gebruiken om op de plek van hun bestemming te komen. Maar de praktijk is anders. Stadsbezoekers hebben behoefte aan menselijk contact om hen de weg naar de Dom, de Jaarbeurs of musea te wijzen’’, zegt Vente. ,,Fysiek kunnen mensen de binnenstad niet zien en looproutes veranderen continue. Eigenlijk is het wel mooi dat menselijk contact gewaardeerd wordt en we niet allemaal helemaal wegduiken in het schermpje van ons mobieltje.‘’ 

Winkel

Het nieuwe punt is van alle elektronische  gemakken voorzien om snel alle informatie op te zoeken. ,,De balie was verouderd, maar we wilden wel heel graag een nieuw punt waar mensen terecht konden. Op termijn willen we naar een vaste winkel, zoals op Rotterdam Centraal, maar het voordeel van onze mobiele kar is dat we ook bij evenementen kunnen gaan staan.’’ Idealiter komt er in de loop van het jaar een winkel als aanvulling op de mobiele variant. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht