Volledig scherm
Het kruispunt 't Goylaan-Constant Erzeijstraat-Hooft Graaflandstraat. © Angeliek de Jonge

Gemeente Utrecht geeft toe: kruising ’t Goylaan is onduidelijk

De verkeerssituatie op het voorrangsplein op ’t Goylaan is niet voor iedereen duidelijk genoeg. Dat blijkt uit een twee weken durend camera-onderzoek van de gemeente Utrecht. Omwonenden klagen al langer over de onduidelijke voorrangssituatie op de stadsboulevard en er gebeuren regelmatig ongelukken

In november plaatste de gemeente twee camera’s bij de gevaarlijke kruising om gedurende twee weken te onderzoeken hoe het verkeer zich gedraagt en hoe vaak er gevaarlijke situaties ontstaan. Op basis van de camerabeelden deed een onafhankelijk bureau aanbevelingen. De uitkomst onderschrijft wat de bewoners al langer zeggen: niet voor iedereen is de voorrangssituatie duidelijk genoeg. 

Al sinds de herinrichting in 2016 zorgt de verkeerssituatie voor boze blikken. De vierbaansweg werd ingericht als stadsboulevard met meer groen en minder ruimte voor auto’s, zodat voetgangers en fietsers juist meer ruimte zouden krijgen, maar sindsdien loopt het verkeer er tijdens de avondspits helemaal vast en dat leidt regelmatig tot ongelukken en bijna-ongelukken.

Extra markeringen

Met de herinrichting hoopte de gemeente de verkeersdrukte te verplaatsen naar de A12 en de Europalaan, maar dat bleek niet het geval. Volgens omwonenden komt dat omdat ook op die wegen tijdens de spits een flinke file staat. Buurtbewoonster Tanja Leijs betoogde eerder al dat de rapporten over de verkeerssituatie niet compleet of foutief waren en dat de gemeente niet voldoende gecommuniceerd heeft over de situatie. 

Quote

De meest voor de hand liggende oplossing is om het kruispunt in te richten als een volwaardi­ge enkel­strooks­ro­ton­de

Nu komt de gemeente met nog een rapport waaruit dus blijkt dat de verkeerssituatie niet duidelijk genoeg is. De belangrijkste aanbeveling die uit het camera-onderzoek voortkomt is het heroverwegen om de vormgeving van de kruising aan te passen. „De meest voor de hand liggende oplossing is om het kruispunt in te richten als een volwaardige enkelstrooksrotonde”, staat in het rapport. De kruising zou nu te veel op een rotonde lijken, maar omdat er andere regels gelden dan op een rotonde wekt dat verwarring. Om op korte termijn meer duidelijkheid te scheppen over de voorrangssituatie plaatst de gemeente extra markeringen. 

Niet veilig

Volgens het rapport gaat het ook niet goed met de doorstroming op de kruising. De drukte op het kruispunt op ’t Goylaan wordt veroorzaakt door een verderop gelegen kruising. Om dit te verbeteren moet de gemeente kijken of de instroom van verkeer naar ’t Goylaan verminderd kan worden en of de capaciteit voor de uitstroom verbeterd kan worden. 

Als laatste blijkt uit het onderzoek dat de doseerlichten op de kruising te laat aan gaan en dat de fietsoversteekplaatsen niet veilig zijn. Volgens het rapport is het voor automobilisten niet duidelijk genoeg dat fietsers in twee richtingen kunnen oversteken. In een brief aan de gemeenteraad laat het college van burgemeester en wethouders weten al op korte termijn extra markeringen aan te brengen bij de oversteekplaatsen. Ook wil het college langetermijnaanbevelingen uit het rapport uitvoeren, zoals het verhogen van de fietsoversteekplaatsen. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht