Volledig scherm
De woonboulevard in Utrecht. © Koen Laureij

‘Gemeente Utrecht moet straten woonboulevard opknappen’

De straten op de woonboulevard Utrecht zijn toe aan een flinke opknapbeurt. Nu een flink aantal panden is vernieuwd, is de gemeente aan zet om de openbare ruimte op te frissen.

Quote

De uitstra­ling is heel pover en sober

Leo Zeegers

Die boodschap heeft de Vereniging Woonboulevard Utrecht gisteren aan de politieke partijen in Utrecht gestuurd. Manager Leo Zeegers hoopt dat na de verkiezingen geld wordt gereserveerd om het gebied de komende jaren aan te pakken.

Aan de inrichting van de wegen en de verkeersstructuur is de afgelopen vijftig jaar vrijwel niets veranderd, constateert hij. ,,De uitstraling is heel pover en sober. Als automobilisten vanaf de Europalaan de Hollantlaan inrijden, kunnen ze hun aandacht alleen maar bij het verkeer houden, omdat ze moeten kiezen tussen de linker- en rechterbaan. Dat is geen goede entree.’’

Bussluis

Zeegers wil dat de straten een frissere uitstraling krijgen. Hij denkt ook aan het terugbrengen van de bussluis, waardoor doorgaand verkeer van/naar Kanaleneiland verdwijnt. Dat komt de veiligheid ten goede, omdat er geregeld veel te hard wordt gereden door niet-bestemmingsverkeer. Verminderen van het aantal auto’s geeft bovendien de mogelijkheid straten anders in te richten, aldus Zegers.

Quote

In de Utrechtse politiek liggen nieuwe parkeer­plaat­sen moeilijk, maar mensen komen nu eenmaal met de auto

Leo Zeegers

Adviesbureau Goudappel Coffeng heeft een rapport opgesteld met mogelijkheden voor een nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Er is ook gekeken naar het creëren van 80 extra parkeerplekken rondom het plantsoen in het midden van de woonboulevard. Die zijn nodig op drukke momenten in het weekend, zegt Zeegers. ,,Utrecht heeft in vergelijking met andere grote meubelboulevards weinig parkeerruimte. In de Utrechtse politiek liggen nieuwe parkeerplaatsen moeilijk, maar mensen komen nu eenmaal met de auto. Het rapport laat zien dat niet al het groen hoeft te verdwijnen.’’

Miljoenen nodig

De gemeente heeft drie ton gereserveerd om een klein deel van de Hollantlaan op te knappen, maar Zegers zegt dat er miljoenen nodig zijn voor de hele woonboulevard. Hij benadrukt dat het rapport niet bedoeld is als het enige toekomstbeeld. ,,Maar we willen er wel druk achter zetten. Bedrijven en vastgoedeigenaren hebben al 20 tot 30 gebouwen vernieuwd. De gemeente is nu echt aan zet. Na de binnenstad is de woonboulevard het belangrijkste winkelgebied in Utrecht.’’

De afgelopen jaren voerde de woonboulevard al een slepende discussie met de gemeente over overvolle parkeerplaatsen. Veel forensen parkeren er ’s ochtends vroeg gratis en nemen de tram naar het centrum. Doordeweeks blijft er voor bezoekers amper parkeerruimte over. Ondernemers pleitten voor de invoering van een blauwe zone, maar daar wilde het stadsbestuur niet aan.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht