Volledig scherm
Een tekening van de nieuwe plannen. Linksonder in het grijs de Weg der Verenigde Naties, die afbuigt in de Overste den Oudenlaan. De parkeerplaats van de Jaarbeurs wordt een transferium voor mensen die het oude centrum in willen, bijvoorbeeld richting Muziekpaleis (bovenaan, rechts van het midden). De Graadt van Roggenweg wordt een smalle weg, waardoor het Westplein ontlast wordt. Op het Jaarbeursplein staat zelfs een reuzenrad ingetekend. © cu2030.nl

Gemengde reacties op plan voor nieuwe stadsentree

Hoog Catharijne en de oude binnenstad komen economisch in gevaar als Utrecht de plannen doorzet om de wegen naar het centrum af te knijpen. Het college wil aan de westkant bij de Graadt van Roggenweg het autoverkeer drastisch terugdringen bij de ontwikkeling van het Stationsgebied.

Quote

We dachten echt even dat het een 1 aprilgrap was

Sander van Waveren (CDA)

Corio, eigenaar van Hoog Catharijne, noemt de plannen zo vergaand dat de economische ontwikkeling in gevaar komt. Corio wil snel om tafel met Utrecht. Woordvoerder Eva Lambooij: ,,We waren niet op de hoogte van de presentatie van de plannen. We bestuderen ze nog, maar de bereikbaarheid wordt lastig. Daar worden wij niet blij van.''

Bij de ontwikkeling van het Stationsgebied rondom de Jaarbeurs wordt autoverkeer aan banden gelegd. De grote toegangswegen over de Graadt van Roggenweg en het Westplein worden 'geknepen' en aan de achterkant van de Jaarbeurs aan de Overste den Oudenlaan breidt de Jaarbeurs het parkeerterrein fors uit. Vandaar is het de bedoeling dat bezoekers per fiets, te voet of met snelle en schone verbindingen, bijvoorbeeld een kabelbaan, naar de oude stad gaan.

Lef

Dat staat in de visie van het Utrechtse college op de ontwikkeling van de tweede fase van het Stationsgebied. Volgens wethouder Victor Everhardt is de wereld sinds de eerste planontwikkeling in 2002 drastisch veranderd en vergt dat van het college lef om een nieuwe groene en duurzame weg in te slaan. Het knijpen van de wegen is volgens wethouder Lot van Hooijdonk noodzaak. ,,Er blijven autowegen naar de binnenstad gaan, maar dat is geen verbinding waar je blij van wordt als je in de auto zit.'' Ze zinspeelt ook op doortrekken van een ov-verbinding vanuit de binnenstad naar Siencepark De Uithof. ,,De Uithoflijn is vol in 2020. De bereikbaarheid van De Uithof los je niet meer met een bus op.''

Vanuit de oppositie in de raad wordt bijna lacherig gereageerd op de visie. Sander van Waveren (CDA): ,,We dachten echt even dat het een 1 aprilgrap was.''

Hij noemt de visie uitermate dun onderbouwd en een belediging voor de binnenstad en Lombok. ,,Het college presteert het om met één pennenstreek niet alleen de bewoners van Lombok, maar ook de binnenstadsondernemers keihard te laten vallen. Dit is geen visie, het is een bezuinigingsoperatie waar onze toekomstige inwoners en ondernemers de rekening voor gaan betalen.''

Quote

Er blijven autowegen naar de binnenstad gaan, maar dat is geen verbinding waar je blij van wordt

Lot van Hooijdonk (verkeer&mobiliteit)

Kritiek

Ook binnen de coalitie klinkt kritiek. De VVD vindt de plannen niet concreet en voorbarig. GroenLinks daarentegen is blij dat een duidelijke keuze wordt gemaakt voor wandelen, fietsen en ov.

De initiatiefgroep Lombok Centraal die al geruime tijd pleit voor een autoluw Westplein zodat Lombok een echte groene verbinding met de binnenstad kan krijgen, is teleurgesteld. Woordvoerder Remco Jutstra: ,,Teleurstellend dat toch nog een afslag via het Westplein wordt gemaakt naar de binnenstad.''

  1. Wat gebeurt er vandaag in Utrecht?
    Agenda

    Wat gebeurt er vandaag in Utrecht?

    Twee mannen die werden opgepakt na de onrust die vorige week dinsdag ontstond bij de aanhouding van een 23-jarige Utrechter in de Kanaalstraat in Lombok, moeten vandaag al in een spoedzitting voor de rechter verschijnen. Het gaat om een 19-jarige man uit Utrecht en een 22-jarige man uit Culemborg . Zij probeerden de agenten die met de aanhouding bezig waren te trappen en te slaan. Omdat zij geweld hebben gebruikt tegen de politie, zal het Openbaar Ministerie de strafeis tegen de twee verdubbelen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht