Volledig scherm
© Boas Photo

Groot verkeersdebat: Zeist moet kiezen voor de fiets

De fiets is in Zeist nog een ondergeschoven kindje; de gemeente durft niet goed te kiezen tussen auto en fiets. Die geluiden kwamen naar voren tijdens het Grote Zeister Verkeersdebat onder leiding van Job Boot. Daarin werd duidelijk dat Zeist nu écht een keuze moet maken, vóór de fiets.

Alle lijsttrekkers waren in bibliotheek Idea aanwezig om met elkaar in debat te gaan over het doortrekken van de Uithoflijn naar Zeist, het fietsveiliger maken van de gemeente en het afsluiten van de Slotlaan. Vooral dat laatste onderwerp zorgde voor flinke discussie tussen Ronald Camstra (GroenLinks) en wethouder Marcel Fluitman (CDA).

Volgens Fluitman moet de inrichting bepalend zijn om doorgaand verkeer te weren. De Slotlaan is recentelijk heringericht volgens het principe ‘shared space’, waarbij de fietser en de automobilist dezelfde ruimte delen met respect voor elkaar. De praktijk is volgens de bewoners en ondernemers aan de Slotlaan echter grilliger; fietsers krijgen niet de ruimte.

De auto als zeldzaamheid

Het is een van de problemen rond het fietsverkeer in Zeist. Een breed gehoord geluid is dat fietsers zich in het algemeen nog veiliger moeten kunnen bewegen in de gemeente. Dat vindt ook verkeerswethouder Roy Luca. Volgens Josien van Breda van D66 moet Zeist in de toekomst zelfs de titel ‘fietsstad van de provincie Utrecht’ kunnen opeisen. 

Er wordt veel gedaan om fietsers een veiligere plek in het verkeer te geven, maar er zijn ook recente voorbeelden waarbij de verandering niet per se een verbetering is. De kruisingen van de Jacob van Lenneplaan met de Schaerweijdelaan en de Bergweg zijn daar voorbeelden van. De situatie op de Schaerweijdelaan is inmiddels teruggedraaid en de kersverse inrichting van kruising met de Bergweg is nu weer onderwerp van discussie. In beide gevallen bleken fietsers nog minder ruimte te hebben dan in de oorspronkelijke situatie.

Uithoflijn

Het doortrekken van de Uithoflijn vinden de partijen allemaal een onzalig idee. Uit een poll van AD Utrechts Nieuwsblad blijkt dat driekwart van de Zeistenaren vóór het doortrekken van de tram is. Daar laten de politici zich echter niet door beïnvloeden. Er zijn volgens hen voor hetzelfde geld veel mooiere en meer toekomstbestendige alternatieven te bedenken. Dat stelde ook emeritus hoogleraar verkeerskunde Maurits van Witsen in zijn inleiding. De auto moet wat hem betreft hoe dan ook een zeldzaamheid worden in het centrum. Lokaal openbaar vervoer moet op den duur de Zeistenaar van en naar het centrum vervoeren. Volgens Van Witsen neemt de fiets een steeds prominentere rol in in het lokale verkeer. De afstand tussen wonen en werken zijn volgens hem prima met een al dan niet elektrische fiets te overbruggen. 

Het meest heikele punt tijdens het debat was de autoloze Slotlaan. Ronald Camstra (GroenLinks) en wethouder Marcel Fluitman (CDA) staan daarin lijnrecht tegenover elkaar. Het compromis kwam tijdens de felle discussie al snel: een autoluwe Slotlaan. Als het doorgaande verkeer maar wordt geweerd uit het centrum. Daarover is iedereen – van links  naar rechts – het roerend met elkaar eens.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht