Volledig scherm
Bootjes op de Oude gracht in het centrum van Utrecht. © ANP

'Gemeente drukt peperdure ligplaats voor dieselbootje er te snel doorheen'

updateHonderden Utrechters moeten de komende jaren fors meer gaan betalen voor een ligplaats van hun bootje. De tarieven voor dieselbootjes gaan met honderden euro's omhoog.

Het Utrechtse stadsbestuur hoopt hiermee dat Utrechters hun brandstofmotorbootjes massaal van de hand doen. Het is één van de maatregelen om het aantal vaartuigen in de stad te vergroenen.

Het liggeld voor een 'vervuilende' dieselboot is nu nog zo'n 150 euro per jaar. Over drie jaar stijgt dat tarief naar ruim 500 euro. De prijzen voor elektrische bootjes moeten nog worden vastgesteld, maar komen waarschijnlijk net boven de 100 euro per jaar uit.

Volledig scherm
Utrechter Martin vormt zijn bootje aan de Wittevrouwensingel in Utrecht al om tot semi-elektrisch vaartuig. Op het achterschip liggen de zonnepanelen al klaar. © AD Peter Koop

En dat valt niet bij iedereen in goede aarde. ,,De manier waarop dit er doorheen wordt gedrukt, vind ik niet kunnen,'' zegt de Utrechtse booteigenaar Martin ('mijn achternaam hoeft niet in de krant'). Vanuit zijn bootje aan de Wittevrouwensingel hekelt hij bijvoorbeeld het gebrek aan laadpalen in de stad. ,,Dat moet écht eerst in orde, voordat je de tarieven verhoogt.'' 

Sowieso heeft hij bedenkingen bij de maatregel. ,,Een goed pak batterijen weegt net zo zwaar als een kleine auto. Die passen alleen in een grote boot. Wat doen al die kleine booteigenaren straks? Die kopen een goedkope Chinese accu die na een paar keer varen kapot is. En weg is je milieuwinst.''

Toch hoeft uitgerekend Martin zich geen zorgen te maken. De Utrechter is al enige tijd bezig zijn boot geschikt te maken voor een elektro-motor. ,,Dat we van fossiele brandstof af moeten, staat als een paal boven water. Ik heb het geluk dat ik redelijk veel weet van motoren. Dus ik kan de boel zelf gaan ombouwen. Dat staat helemaal los van de huidige tariefwijziging.'' 

De schipper monteert zonnepanelen op zijn achterschip. ,,Daarmee na ik net genoeg stroom opwekken om een stukje door de grachten te kunnen varen. Maar de capaciteit van die panelen is niet zo groot. Ik zal er dus voorlopig ook nog wel diesel bij moeten hebben.''

Laadpalen
In de stad zijn circa 400 plaatsen voor recreatieboten in aangewezen zones, zoals in de Vaartsche Rijn, Stadsbuitengracht, Biltsche Grift en op de Vecht. Slechts 10 procent hiervan is 'emissie-vrij', zoals elektrische bootjes. Ook de Utrechtse Kleine Boten Club hield onlangs in het AD al een pleidooi om in Utrecht een klein netwerk van laadpalen voor elektrische boten aan te leggen

Aan die wens komt het stadsbestuur nu tegemoet. De opbrengst van de verhoging van de tarieven voor brandstofbootjes wordt deels gebruikt voor het opzetten van laadpalen voor elektrische recreatieboten. Momenteel kunnen bootjes slechts op enkele plekken worden opgeladen, zoals bij de Monicabrug (Weerdsingel Westzijde), rond de Bartholomeusbrug (Catharijnesingel) en de Oosterkade.

Het stadsbestuur wil nu met de Utrechtse Kleine Boten Club overleggen waar in de stad er extra laadpalen moeten komen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht