Volledig scherm
De verkeerssituatie bij Jenaplanschool Wittevrouwen in de Poortstraat blijft gevaarlijk en onoverzichtelijk. © De Jonge Angeliek

Heringerichte Utrechtse straat oogt fraai, maar blijft levensgevaarlijk

Een halfjaar geleden waren buurtbewoners en Jenaplanschool Wittevrouwen opgelucht dat er eindelijk snelheidsremmende maatregelen werden getroffen in de Griftstraat. Nu luidt de conclusie dat de verkeersveiligheid niet is verbeterd. ,,Het zebrapad moet terug. De kinderen moeten veilig kunnen oversteken.’’

De heringerichte Griftstraat in de wijk Wittevrouwen oogt fraai. Glad en stil asfalt, vernieuwde trottoirs en vluchtheuvels met paaltjes om de snelheid af te remmen. Het vergrote plein van de Jenaplanschool op de verhoogde kruising van de Griftstraat en de Poortstraat ziet er eveneens mooi uit. De gemeente Utrecht heeft haar best gedaan. Maar schijn bedriegt, want de dagelijkse realiteit is heel anders.

Levensgevaarlijk 

Directeur Jaap Nelissen van de Jenaplanschool zegt dat het risico op ongelukken bij zijn school aan de Poortstraat groot is. ,,Dat komt doordat het oude zebrapad is verdwenen en er geen nieuwe oversteekplaats voor is teruggekomen. Het nieuwe plateau op de kruising met de Griftstraat is bovendien veel te laag en remt automobilisten niet af. Tot slot zijn de voorrangsregels veranderd, waardoor de kinderen niet meer automatisch voorrang hebben. Dat leidt tot grote verwarring, omdat ze nog steeds het gevoel hebben dat ze wel voorrang hebben’’, somt hij een aantal problemen op.

Quote

Het risico op ongelukken is groot, doordat het oude zebrapad is verdwenen en er geen nieuwe oversteek­plaats voor is teruggeko­men.

Jaap Nelissen, Jenaplanschool

Nelissen typeert de verkeerssituatie bij zijn school als één met risico’s. Er zijn geregeld bijna-ongelukken. De gemeente erkende zelf het gevaar ook, want in de afgelopen tijd hebben zo’n 200 kinderen van de groepen één tot en met vier kosteloos ‘oversteeklessen’ gekregen. ,,Als je de school uitkomt, wat is dan de beste manier om over te steken,’’ legt Nelissen de insteek van de verkeersles bondig uit. Of het tot resultaat heeft geleid, is de vraag.

Onoverzichtelijk 

Carla Appels, kinderoppas op Griftstraat 108, brengt wekelijks één van de kinderen van Bart van den Berg en zijn vriendin naar de Jenaplanschool. ,,Het is onveiliger geworden. De automobilisten letten niet meer op de kinderen. Vroeger stopten ze voor het zebrapad. Voor de kinderen is het onoverzichtelijker’’, luidt haar conclusie. Onlangs heeft een aantal buurtbewoners uit protest met stoepkrijt een zebrapad op het wegdek getekend.

De snelheidsremmende maatregelen in de Griftstraat lijken ook niet echt effect te sorteren, constateren bewoners. Bewoner Eric Westzaan zegt dat de Griftstraat uitnodigt tot gas geven. ,,Er wordt harder gereden dan ooit. De weg is optisch breder dan vroeger, doordat er geen belijning is. Het nieuwe asfalt nodigt uit tot scheurgedrag. De straat wordt nog steeds gebruikt als sluiproute en sluipverkeer heeft geen boodschap aan veiligheid. Verschillende paaltjes op de vluchtheuvels zijn al platgereden.’’

Quote

Drempels kunnen een oplossing zijn. Voort­schrij­dend inzicht.

Ralph Nunn, bewoner

Ook Ralph Nunn, bewoner aan de Griftstraat 87, onderschrijft het beeld dat automobilisten slalommend hard door de straat scheuren. Nunn was één van de initiatiefnemers die de gemeente vroegen om maatregelen. Nadat er bijna 300 handtekeningen waren verzameld nam de gemeente afgelopen zomer maatregelen. Overeenkomstig de wens van de bewoners werden er geen drempels aangelegd maar werd de Griftstraat wel een 30 km-zone. Nunn zegt nu dat drempels een oplossing kunnen zijn. ,,Voortschrijdend inzicht’’, erkent hij.

Volledig scherm
Buurtbewoners stoepkrijtten onlangs een zebrapad op de Griftstraat in Wittevrouwen om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid. © AD

Schooldirecteur Nelissen wil dat het zebrapad in de Poortstraat terugkomt. En dat het plateau van de kruising verhoogd wordt. ,,Een zebrapad zou niet passen in de filosofie van een verkeersplein. De achterliggende gedachte is dat de weggebruikers namelijk zelf hun mentaliteit veranderen en langzamer rijden. Maar dat werkt niet. De veiligheid van de kinderen moet voorop staan.’’

Feestelijk

Wethouder Lot van Hooijdonk opende in het najaar  samen met de bewoners de heringerichte Griftstraat feestelijk. In november uitten bewoners hun zorgen tijdens een evaluatie en kwamen met mogelijke oplossingen. Binnenkort maakt de gemeente in het wijkbericht bekend wat ze gaat doen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht