Volledig scherm
Het grindbed wordt gelegd. © Gerrit Serné

Het bed voor de rails op nieuwe spoorbrug over Amsterdam-Rijnkanaal is opgemaakt

Het is nog wachten tot half april voordat de eerste treinen over de gloednieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht kunnen. De werkzaamheden gaan voorspoedig en de rails liggen al klaar.

Op de waterkerende laag op het dek van de brug is inmiddels het grindbed gelegd. Dat grind is aangevoerd door vrachtwagens. Op het grind komen de rails te liggen. Het gaat om loodzware rails en de fabrikant heeft op elk railsegment een sticker geplakt met een waarschuwende tekst: ‘zorgvuldig behandelen, lees instructie!’ 

De brug was nodig vanwege de verdubbeling van het spoor tussen Utrecht en Woerden. De nieuwe spoorbrug is ingepast tussen de oude spoorbrug en de Gele Brug.

Het plaatsen ervan afgelopen november had veel voeten in de aarde. Er ontstond vertraging omdat het water in het Amsterdam-Rijnkanaal te laag stond. Eerst moest het water in het kanaal weer op peil worden gebracht, voor de brug op z’n plek kon worden gelegd.

Volledig scherm
Er wordt nog hard gewerkt aan de aansluiting. © Gerrit Serné
Volledig scherm
Het grind wordt gelijkmatig verdeeld © Gerrit Serné
Volledig scherm
De beide bruggen gebroederlijk naast elkaar © Gerrit Serné
Volledig scherm
Het grind bij de nieuwe brug is gestort © Gerrit Serné
Volledig scherm
Spoorstaven met gebruiksaanwijzing. © Gerrit Serné

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht