Het heeft even geduurd, maar de vernieuwde sneltram van Utrecht naar Nieuwegein rijdt weer
De tramlijn tussen Utrecht en Nieuwegein-Zuid gaat vanaf zondag 3 januari rijden. ‘Tramlijn 60' rijdt van maandag tot en met zaterdag een dienstregeling met acht ritten per uur per richting, op zondag wordt een kwartierdienst gereden’.
Delen per e-mail
De vernieuwde trams zijn 41 meter lang en bieden volgens de provincie meer ruimte en comfort. Zo zijn ze voorzien van vloerverwarming, airconditioning, een soepele vering en camerabewaking. Alle haltes zijn aangepast; de perrons zijn langer en lager geworden en daarmee geschikt voor rolstoelen en rollators. Deze vernieuwingen moeten voor de komende dertig jaar dienst doen.
De trams zijn goed uit deze laatste serie testen gekomen
De afgelopen weken reed de tram proefritten. Eerst werden de trambestuurders bekend gemaakt met de vernieuwde lijn, daarna volgde een periode dat de trams de gehele dag en avond stabiel moesten rijden op de klok van de dienstregeling. „De trams zijn goed uit deze laatste serie testen gekomen. Nu is dan het sein op groen gezet om de deuren te openen voor de reizigers”, laat de Provincie Utrecht weten.
En Lijn 61?
„We doen het allemaal voor de reizigers die een behoorlijke tijd hebben gewacht”, laat gedeputeerde Arne Schaddelee weten. „Zodra de situatie rondom corona het toelaat, bieden we samen met U-OV een nadere kennismaking aan met gratis ritten.”
De dienstregeling die tramlijn 60 gaat rijden is tijdelijk. Vanaf het moment dat tramlijn 61 van Utrecht naar IJsselstein rijdt, wordt op het traject tussen de tijdelijke tramhalte bij Nieuwegein-Centrum en de eindhalte Nieuwegein/Zuid, van maandag tot en met zaterdag gereden op de oorspronkelijke frequentie van een kwartierdienst (vier ritten per uur per richting). Lijn 61 moet uiterlijk eind februari 2021 rijden.
Mochten er 'kinderziekten’ optreden in de nieuwe tram, worden er bussen ingezet, laat de Provincie weten. „Hoewel de nieuwe tramlijn uitgebreid is getest kunnen in de aanloopfase nog enkele storingen optreden aan het technische systeem.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen. -
PREMIUM
Postzegels verzamelen weer hip: ‘Nabestaanden gaan gewoon verder met verzameling vader of opa’
Wie denkt aan postzegels verzamelen, krijgt misschien een flashback uit de jaren 70 of 80 of denkt even terug aan zijn oude vader of opa. Onterecht, weten ze bij de postzegelclub voor Zeist en omstreken. Sterker nog: dankzij corona zijn er heel wat verzamelingen afgestoft en nieuw leven in geblazen. Ook door nieuwe generaties. -
Nieuwste probleem geplaagde sneltram heet spleetbreedte: afstand tussen perron en tram (soms) te groot
De sneltram tussen Nieuwegein, Utrecht en IJsselstein worstelt met een nieuw probleem, namelijk de spleetbreedte: de afstand tussen trams en de perrons. Die is op sommige plekken te groot, waardoor mensen met rolstoelen, rollators en kinderwagens in de problemen kunnen komen. De komende weken worden de perrons aangepast. -
PREMIUM
Oude Nieuwegeinse tram mag misschien weer rijden in Noord-Hollands museum
De aloude sneltram die ruim dertig jaar reed tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein blijft wellicht rijden op Park21, het polderlandschapspark dat in aanleg is onder rook van Schiphol. Daar krijgt ook het Nederlands Transportmuseum uit Nieuw-Vennep een plekje. -
PREMIUMVRAAG MAAR RAAK
Uithoflijn, Noord/Zuidlijn, Hoekse Lijn: allemaal miljoenen duurder dan gepland én vertraagd – maar waarom eigenlijk?
De Amsterdamse Noord/Zuidlijn wordt mogelijk doorgetrokken naar Schiphol en ook Utrecht is in de toekomst misschien twee nieuwe tramlijnen rijker, bleek afgelopen week. De aanleg van dit soort tram- en metrolijnen gaat vaak niet zonder slag of stoot: de projecten vallen met regelmaat miljoenen euro’s duurder uit en duren járen langer dan gepland. Waarom eigenlijk?
-
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
PREMIUMvideo
Vloggende schaapherder Daniël (39) maakt lammetjes-tv en dat is een regelrechte hit
Daniël Versteegh is herder van een schaapskudde én vlogger. De 39-jarige man uit Doorn maakt filmpjes van pasgeboren lammetjes en plaatst die op internet. En zijn Lammetjestelevisie blijkt een regelrechte hit.
In samenwerking met indebuurt Utrecht