Volledig scherm
De smalle doorgang op het Domplein ter hoogte van het terras van Grand Café Lebowski. Hier komt dinsdag de bouwkeet. V.l.n.r. Marck Pieterson (eigenaar Brasserie Domplein), Kim Tielemans en Marco Terlou (eigenaren van Grand Café Lebowski). © Angeliek de Jonge

Horeca Domplein vreest chaos tijdens restauratie Domtoren

UpdateDe horecaondernemers op het Domplein verwachten de komende vijf jaar een grote chaos voor hun deur tijdens de restauratie van de Dom. Omdat de bouwkeet precies op het smalste deel van het plein wordt neergezet, loopt het daar volgens de horecaondernemers allemaal vast.

Morgen starten de voorbereidingen voor de restauratie van de Domtoren. Dan plaatst de aannemer een grote bouwkeet op het Domplein, die tien meter uitsteekt van de Domtoren. De bouwkeet komt te staan op de doorgaande weg voor de horecaterrassen. De ondernemers voorspellen daar problemen met de bevoorrading, de afvalinzameling en het parkeren van fietsen. 

De ondernemers drongen anderhalf jaar geleden al bij de gemeente aan om die keet te plaatsen op het grote plein, bij de Domkerk. De gemeente wil dat niet, omdat op die plek een aantal evenementen moet kunnen plaatsvinden, zoals dodenherdenking en koningsdagfestiviteiten.

Teleurgesteld

Marco Terlou, eigenaar van Grand Café Lebowski aan het Domplein, is teleurgesteld in de opstelling van de gemeente. ,,De horeca van het Domplein heeft de gemeente anderhalf jaar geleden een aantal concrete suggesties gedaan om de restauratie voor alle gebruikers zo soepel mogelijk te laten verlopen. Nooit hebben we een antwoord gekregen. Afgelopen donderdag werden we opeens geconfronteerd met de plannen die in onze optiek ondoordacht zijn en leiden tot een flinke chaos op het plein.’’

Quote

De gemeente doet niets met onze suggesties om het voor alle gebruikers zo soepel mogelijk te laten verlopen

Marco Terlou en Kim Tielemans, eigenaren Grand Café Lebowski

Volgens Terlou heeft de gemeente geen idee wat straks allemaal in de soep gaat lopen. ,,Die loods komt op drie meter van ons terras. Dit is al het smalste stuk van het Domplein, maar het is wel de doorgangsroute voor de afvalinzameling, de plek voor de bevoorrading en de route voor fietsers en voetgangers. Daar is straks geen ruimte meer voor. De vrachtauto’s voor de bevoorrading moeten dan allemaal voor het UCK (Utrechts Centrum voor de Kunsten, red.) parkeren. Een biertankwagen die een café moet bevoorraden, staat daar gemiddeld een uur. Als dat allemaal op één plek moet gebeuren, ontstaat er een file tot aan de Domstraat.’’

Terlou benadrukt dat het hem niet eens gaat om de omzet van de horecazaken aan het plein. ,,Die loopt uiteraard terug als hier straks maar liefst vijf jaar een bouwkeet en steigers voor deur staan, maar daar klagen we nu niet over. De Dom moet worden gerestaureerd. Dat is noodzaak, al had die klus natuurlijk sneller gekund dan de vijf jaar die ze er nu voor uittrekken, maar dan had het waarschijnlijk een duurder verhaal geworden.’’

Terlou en zijn collega’s hadden ook een aantal aanbevelingen gedaan aan de gemeente om de steigers tijdens de restauratie te versieren met printdoeken, met daarop de afbeelding van de Dom. ,,Dat zie je bij alle grote historische restauraties in Europa’’, zegt Kim Tielemans, echtgenote van Terlou en mede-eigenaar van Lebowski. ,,Maar ook met die suggestie doet de gemeente niets.’’

Naïef

Terlou verbaast zich over de in zijn ogen ‘naïeve benadering’ van het project door de gemeente. ,,We hebben ze gewezen op het feit dat er in deze hoek, vooral in het weekeinde, altijd een paar honderd fietsen worden geparkeerd. Dat wordt straks met die bouwkeet een chaos. Dan krijg je als antwoord: er mogen daar geen fietsen worden geparkeerd. Tja, wat moet je daar dan nog op zeggen?’’

De gemeente laat in een reactie weten dat de schutting bij de bouwkeet een meter wordt verplaatst. Daardoor is de doorrijdbreedte toegenomen van 3,5 naar 4,5 meter. Ook komt op verzoek van de horecaondernemers extra verlichting op de bouwschutting. Terlou is blij met die aanpassing, maar verwacht niet dat daarmee de problemen van de bevoorrading en de verkeersstromen worden opgelost.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht