Volledig scherm
Een oplaadpunt voor elektrische auto's. © ANP

Houtenaren: elektrisch rijden prima, maar zet die laadpaal a.u.b. niet bij mij voor de deur

De maandenlange zoektocht naar geschikte plekken voor laadpalen voor elektrische auto’s in Houten heeft totnutoe 60 locaties opgeleverd. Per laadpaal gaat het om twee parkeervakken naast elkaar.

De gemeente heeft niet zomaar wat plekken aangewezen. Telkens is buurten de kans op inspraak gegeven. Dat heeft een keur aan reacties opgeleverd, waaruit valt op te maken dat niemand tegen elektrisch autorijden is, maar dat niet iedereen blij wordt van een laadpaal bij zijn huis. Zeker niet als er daarvoor parkeerplaatsen geofferd moeten worden in een buurtje waar de parkeerdruk toch al hoog is.

„Graag verplaatsen naar parkeerplaats van de Kemphaanweide”, oppert bijvoorbeeld iemand. „Hier zijn namelijk genoeg lege plaatsen en bovendien kijkt men vanuit de woningen niet op de paal.”

Boodschappen

Een andere inspraakreactie luidt: „De oplaadpaal op de eerste twee parkeerplaatsen vlak bij ons huis zou ons erg beperken. Zij bieden ons de mogelijkheid - met inpakken voor vakanties en voor het uitladen van de boodschappen - de auto dichtbij huis te zetten, zodat wij niet zo ver hoeven te sjouwen. Wij kunnen namelijk niet met de auto vlak bij huis komen en moeten altijd het fietspad oversteken om bij onze auto te komen.”

Een bewoner van de Goudsmedengilde merkt met gevoel voor ironie op dat het ‘genieten wordt van de lichtshow van de laadpaal’.

Wat dat laatste betreft, kan verantwoordelijk wethouder Michiel van Liere overigens melden dat er afspraken zijn gemaakt met de fabrikant van de laadpalen. De blauwe LED-lampjes die erop branden als een auto wordt geladen, gaan tot 30 procent minder verlichting produceren om tegemoet te komen aan mensen die de lampjes als storend ervaren.

Geluisterd

Voor het overige wordt zo goed mogelijk geluisterd naar de inbreng van buurtbewoners. „We hebben het niet iedereen overal naar de zin kunnen maken, maar het is tegelijk ook zo dat we bij niemand een laadpaal zómaar voor het raam neerzetten.”

De gemeente Houten schat dat er in de openbare ruimte tot 2020 behoefte is aan 75 extra laadpalen voor elektrische auto’s. Naar de laatste vijftien lopen nog onderzoeken naar plekken die aan de eisen voldoen.

Een laadpaal wordt pas geplaatst nadat buurtbewoners er zelf om vragen. Verwacht wordt dat het aantal aanvragen snel zal toenemen omdat het elektrisch rijden in de lift zit. Wethouder Van Liere sprak eerder al de verwachting uit, dat in de nabije toekomst buurtbewoners elkaar per buurtapp informeren als de laadpaal in de straat weer beschikbaar is voor de volgende die zijn elektrische auto wil opladen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht