Volledig scherm
schuttersgracht ijsselstein. © foto ricardo smit

IJsselstein promoten door parkeren in de garages gratis te maken

Schaf betaald parkeren voor bezoekers in de parkeergarage voor de eerste 24 uur af, bouw woningen voor met name jongeren en ouderen ten zuiden van Zenderpark en laat als gemeente online de voortgang zien bij de belangrijkste onderwerpen.

Dat zijn drie van de veertig aanbevelingen van de Urgentieagenda die Castro Communicatie gisteravond aan de gemeente IJsselstein presenteerde.

De Urgentieagenda kwam tot stand dankzij de input van een bewonerspeiling waarop 1509 inwoners reageerden, achtergrondinterviews met 36 bewoners en ondernemers en drie bewonersavonden over samenwerking, wonen en binnenstad & ondernemen.

De Urgentieagenda werkte dit uit in vier actiepunten: IJsselstein aantrekkelijker maken doe je samen; Ga bouwen, ga aan de slag; Investeer in een levendige binnenstad; Zet IJsselstein steviger op de kaart. Daarnaast zijn er nog veertig concrete punten aangedragen.

Communicatie

Daarbij komt duidelijk naar voren dat er op het gebied van communicatie nog veel te winnen is in IJsselstein: bewoners krijgen geen antwoorden op meldingen en suggesties, zijn het overzicht kwijt in alle trajecten die er lopen en vinden de website onoverzichtelijk.

Castro stelt voor om het mailadres meedoen@ijsselstein.nl te gaan gebruiken voor ideeën en suggesties, om via de gemeentelijke website de voortgang van trajecten inzichtelijk te maken en om datzelfde te doen met de voortgang van de veertig punten van de Urgentieagenda.

Wat betreft bouwen pleit Castro onder meer voor woningen met name voor jongeren en ouderen ten zuiden van Zenderpark, voor 30 procent sociale huur bij nieuwbouw, voor uitplaatsing van Roba naar bedrijventerrein De Knoop en voor koopwoningen op het huidige Roba-terrein en voor het benutten van het gebied rond de Gerbrandytoren als bedrijvenlocatie.

Binnenstad

Bij de binnenstad pleit Castro ervoor dat alle winkeliers op zondag open zijn, dat bezoekers de eerste 24 uur in de twee parkeergarages gratis kunnen parkeren en dat de gemeente een campagne ‘Koop lokaal’ lanceert om winkelen in IJsselstein te promoten. Vanzelfsprekend dient de gemeente daarbij het goede voorbeeld te geven. Wil IJsselstein meer bezoekers trekken, dan moeten zowel de gemeente als de ondernemers daarvoor budget vrij maken. Volgens Frits Huffnagel van Castro Communicatie is het van groot belang dat de IJsselsteinse politiek de Urgentieagenda als geheel accepteert. ,,Alle voorstellen kunnen op een breed draagvlak rekenen, zowel politiek als bij burgers en ondernemers.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht