Volledig scherm
Deel van de beoogde fietssnelweg IJsselstein - Nieuwegein - Utrecht ter hoogte van de Doorslag. © Marnix Schmidt

In half uurtje fietsen van IJsselstein naar Utrecht

Nieuwegein, IJsselstein, de gemeente en de provincie Utrecht onderzoeken diverse varianten voor de aan te leggen snelfietsroute. Die voert van IJsselstein via Nieuwegein naar het centrum van Utrecht. Over twee tot vier jaar moet het dertien kilometer lange traject klaar zijn.

De bedoeling is daarmee de fiets voor meer mensen een aantrekkelijk vervoermiddel te maken voor middellange afstanden en woon-werkverkeer. Dat kan bijdragen tot minder drukte op de weg en betere bereikbaarheid van de regio en schonere lucht.

Maandag ondertekenden de verkeerswethouders van de betrokken gemeenten en gedeputeerde Dennis Straat een overeenkomst voor realisatie van de snelfietsroute. Tegelijkertijd wordt ook gewerkt aan een route naar Woerden. Vorige maand werd de eerste tussen Utrecht en Amersfoort al geopend. In totaal wil de provincie Utrecht zeven snelfietsroutes realiseren.

Het gaat dan om brede fietspaden van comfortabel berijdbaar asfalt of beton met zo weinig mogelijk kruisingen. Waar het fietspad toch andere wegen kruist, krijgen fietsers zo veel mogelijk voorrang of sneller groen bij verkeerslichten. Met een elektrische fiets, die gemakkelijk 25 kilometer per uur kan, is daarmee de 13 kilometer van IJsselstein naar Utrecht in een half uur te overbruggen.  

Alternatieve delen

De route van IJsselstein naar Utrecht volgt in IJsselstein onder meer de zuidelijke oever van de Hollandsche IJssel en in Nieuwegein een groot deel van de Doorslag, Herenstraat en Utrechtsestraatweg. Richting Utrecht gaat de route verder over de Jutphasebrug, langs het Merwedekanaal, over de Socratesbrug en de Jutfaseweg om via de Bleekstraat te eindigen op de Catharijnesingel.

De betrokken gemeenten onderzoeken alternatieve delen van het tracé. Zo wordt bezien of in IJsselstein ten noorden van de Hollandse IJssel gereden kan worden en vervolgens over het pad bij de Nedereindse Plas. In Utrecht zou de route in plaats van de Jutfaseweg ook het Merwedekanaal kunnen blijven volgen.

De provincie en de gemeenten nemen een jaar de tijd  voor onderzoek naar het meest geschikte tracé. Daarbij kunnen belanghebbenden en omwonenden meepraten over de route en de maatregelen om deze voor fietsers het meest geschikt te maken.

Knelpunt

Knelpunt in de route lijkt de oversteek van de Doorslag bij Jack’s Grillhouse. Aanhouden van de noordelijke oever van de Hollandse IJssel vermijdt dit knelpunt, dan rijden fietsers de gehele route langs de westzijde van de Doorslag. Maar ook die kruist verschillende doorgaande wegen met autoverkeer. Daarom onderzoeken de gemeenten en provincie of een route buitenom, langs de Nedereindse Plas, comfortabeler is.

Woordvoerder Clarion Wegerif van de Fietsersbond in Nieuwegein zegt dat de bond  een sterke voorkeur heeft voor een doorfietsroute over de Herenstraat, Structuurbaan langs Laagraven naar het Utrecht Sciencepark op De Uithof. Wegerif vraagt aandacht voor onder meer de oversteek van de Roerdomplaan en de Noordstedeweg. ,,We denken graag met de gemeente en de provincie mee over het definitieve tracé.”

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht