Inwoners van Nieuwegein zijn het minst tevreden met de maatschappelijke ondersteuning door hun gemeente.
Volledig scherm
Inwoners van Nieuwegein zijn het minst tevreden met de maatschappelijke ondersteuning door hun gemeente. © AD

Inwoners Nieuwegein ontevreden over ondersteuning in zorg

Inwoners van Nieuwegein zijn het minst tevreden met de maatschappelijke ondersteuning door hun gemeente. Dat concludeert het zorgadviesbureau Zorgfocuz na analyse van cliëntervaringsonderzoeken in 247 gemeenten. Nieuwegein zegt zich in de uitkomst maar ten dele te herkennen.

Van de Nieuwegeiners die gebruikmaken van ondersteuning via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) is nog geen 20 procent helemaal tevreden. In Purmerend en Zaltbommel is dat percentage ruim twee keer zo hoog en landelijk is het ruim 30 procent. Zo’n 12 procent van de Nieuwegeiners is echt ontevreden, terwijl die groep in de goed scorende gemeenten slechts enkele procenten beslaat en landelijk 6 procent.

De ondervraagden werd onder meer gevraagd in hoeverre ze door de ondersteuning een betere kwaliteit van leven hebben gekregen, of de ondersteuning past bij hun hulpvraag en of ze zich serieus genomen voelden. Op drie van de vier thema’s - contact, bekendheid cliëntondersteuner, de kwaliteit en het effect van de hulp - eindigt Nieuwegein op de laatste of voorlaatste plaats.

Voor de analyse maakte Zorgfocuz gebruik van de gegevens die 247 gemeenten voor 1 november aanleverden bij het ministerie van VWS. Daaruit bleek dat gemiddeld de tevredenheid over de WMO groeit, maar minder in stedelijk gebieden dan in de meer landelijke regio's. Gemeenten zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor de ondersteuning van inwoners met onder meer thuiszorg en hulpmiddelen zoals rollators en rolstoelen via de WMO.

Verbeterpunten

De gemeente Nieuwegein zegt in een reactie zich slechts ten dele te herkennen in de analyse van Zorgfocuz. ,,We weten dat er verbeterpunten zijn. Hier zetten we vol op in’’, aldus een woordvoerder. ,,Zo investeren we in de organisatie en de kwaliteit van de dienstverlening voor onze inwoners. Als gevolg daarvan zien we een stijgende lijn in de waardering van onze inwoners. De gemeente Nieuwegein zet zich dagelijks in om inwoners met WMO-aanvragen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Wij blijven kritisch kijken naar onze dienstverlening. In december van dit jaar ontvangen wij de onafhankelijke onderzoeksresultaten van Dimensus. Dit onderzoek zullen we naast deze resultaten leggen. Op basis daarvan bepalen we verder te nemen acties.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht