Jaarbeurs compleet op de schop: dit zijn de nieuwe plannen
De Jaarbeurs in Utrecht gaat volledig op de schop. Een groot deel van de huidige hallen gaat plat en wordt vervangen door een nieuw, duurzaam complex. Om de nieuwe Jaarbeurs heen ontstaat ruimte voor woningen en kantoren. Het Beatrixgebouw blijft voorlopig uiterlijk ongewijzigd.
Het oppervlak van de hallen krimpt van ruim 90.000 naar circa 65.000 vierkante meter. Compact en verstopt onder een groen dak wil Jaarbeurs Utrecht over circa zes jaar een meer toegankelijk onderdeel zijn van de stad. Het zogeheten masterplan daarvoor is vandaag gepresenteerd. Jaarbeurs investeert bijna 300 miljoen euro in het complex. Het gaat veel verder dan een eerste nieuwbouwplan uit 2016. Daarbij bleef bijvoorbeeld het parkeerterrein ten westen van het Merwedekanaal intact.
De nieuwe Jaarbeurs is nu voorzien tussen de boulevard en de Van Zijstweg. De Willem Alexanderhal aan de andere kant van de promenade blijft nog even staan. Op termijn verrijzen hier mogelijk een theater- en concertzaal. Die laatste moet niet concurreren met TivoliVredenburg, maar met Ziggodome en Ahoy. Aan de overzijde van het Merwedekanaal staat op de plaats van de huidige parkeerplaats en -garage een complete woonwijk met kantoren ingetekend, met daaronder parkeergelegenheid. Op de plek van het Holland Casino kan een hotel verrijzen van mogelijk meer dan honderd meter hoog.
Extrovert
Het is toch een complex dat er desolaat uitziet. Er is twintig jaar niets aan gedaan. We transformeren van introvert naar extrovert
Nu het masterplan is gepresenteerd, moet een stedenbouwkundig plan en vervolgens een bouwplan gemaakt worden. Volgens Jaarbeurstopman Albert Arp is het de bedoeling in 2023 met de uitvoering van het beurscomplex te beginnen om nog eens drie jaar later klaar te zijn. Hij is blij dat er na een eerder mislukte poging nu een plan ligt voor vernieuwing. ,,Het is toch een complex dat er desolaat uitziet. Er is twintig jaar niets aan gedaan. We transformeren van introvert naar extrovert. Nu werken we aan iets dat top moet zijn qua duurzaamheid, leefbaarheid en aantrekkelijkheid. Er is maar één architect die zo’n plan maken kan’’, zegt Arp.
Markthal
Dat is de wereldwijd vermaarde Winy Maas, in Nederland onder meer bekend van de Rotterdamse Markthal. Hij ontwierp een plan met de bedoeling Jaarbeurs niet langer een gesloten obstakel te laten zijn tussen het stationsgebied en Kanaleneiland, maar juist een verbindende schakel. ,,Je ziet nu vooral veel dozen en parkeerterreinen, met dezelfde doorsnede als het oude centrum. We gaan er één wijk van maken, waarbij voetgangers om en over het complex kunnen,” aldus Maas
Daartoe krijgen de hallen niet alleen een toegankelijk dakpark, maar aan de randen ook voorzieningen voor de omgeving zoals horeca, ontspanning en eventueel een school of een gezondheidscentrum. Het waterfront, de huidige Fentener van Vlissingenkade, wordt toegankelijk en aantrekkelijk gemaakt met met horeca en terrassen aan het water.
Pendelbussen
De bevoorrading van het Jaarbeurscomplex moet straks binnen gebeuren, waarbij vrachtwagens via de Van Zijstweg naar binnen rijden en langs de Graadt van Roggenweg weer vertrekken. Voor het autoverkeer studeert Jaarbeurs samen met de gemeente Utrecht op een oplossing buiten het eigen terrein. Dat zou kunnen in de vorm van een transferium met pendelbussen. Tien jaar geleden was sprake van een transferium bij Hooggelegen langs de A2, dat er nooit kwam.
Geluiddicht
Het nieuwe complex is energieneutraal en houdt het geluid zo veel mogelijk binnen. ,,Dat moet ook wel, want nu hebben we nauwelijks buren en dat worden er veel meer’’, aldus Arp. Verhuizing van Jaarbeurs naar buiten de stad is volgens hem nooit een optie geweest. ,,De ligging bij het grootste station van Nederland is uniek. Als we naar ergens tussen Utrecht en Woerden zouden verhuizen, hoeveel extra verkeer levert dat niet op? Dat kan niet in deze tijd van duurzaamheid.’’ Arp wijst erop dat Jaarbeurs jaarlijks 400 miljoen euro bijdraagt aan de stedelijke economie.
De verbouwing gaat volgens Arp ongetwijfeld merkbaar worden in de omgeving. ,,Jaarbeurs organiseert evenementen en we kunnen hier zeker ook een goed lopend evenement van maken.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
Zo kun je goedkoper tanken tijdens een lange rit
Ook al probeer je nog zo goed om brandstof te besparen, tijdens een langere rit is het onvermijdelijk dat je een keer moet tanken, en de prijzen van benzine en diesel liegen er niet om. Zo kun je goedkoper tanken. -
PREMIUMVideo
Hoe Björk (13) uit De Meern op Comic Con verandert in ‘Ochako Uraraka’
Je zou het één grote verkleedpartij kunnen noemen: Heroes Dutch Comic Con. De Jaarbeurs stroomt dit weekeinde vol met cosplayers: mensen die letterlijk in de huid kruipen van hun favoriete, vaak fictieve, personages. Maar het is óók een plek om gelijkgestemden te ontmoeten. Verslaggever Ard Schouten volgde zijn dochter Björk, of beter gezegd ‘Ochako Uraraka’. -
Utrechts college leert van Songfestival: risico’s fietskoerier naar Hilversum sturen onderschat
Het bidbook voor het Eurovisie Songfestival door een fietskoerier naar Hilversum laten brengen, paste bij alles waar de stad Utrecht voor staat. Maar de risico’s voor de beeldvorming hiervan zijn onderschat.
-
Een afstandsbediening in een magnetron stoppen: geen goed idee, merkte dit zorgcentrum in Amerongen
Een brandje in een woonzorgcentrum De Ridderhof in Amerongen liep zaterdagavond met een sisser af. De oorzaak: een bewoner had een afstandsbediening in de magnetron gestopt nadat deze nat was geworden. -
PREMIUM
Kedeng Kedeng klinkt nooit meer hetzelfde: treinfanaten nemen afscheid van Utrechtse spoorwegkruising
Treinfans van heinde en ver kwamen zaterdagmiddag naar het Spoorwegmuseum in Utrecht, om afscheid te nemen van het kruis van Blauwkapel. Een bijzonder stuk spoor verdwijnt na jaren van trouwe dienst. Voordat het volgende week wordt verwijderd, rijden er nog een aantal historische treinen over de rails. -
PREMIUMVOETBAL TOTAAL
Titel De Meern dichtbij, FZO moet vrezen, lijfsbehoud CDW: dit is het overzicht van het amateurvoetbal
De Meern heeft zaterdag aan een punt in het thuisduel met nummer twee BFC voldoende om de titel in de wacht te slepen. Voor het Zeister FZO is degradatie nabij. DHSC pakte in de strijd tegen nacompetitievoetbal drie belangrijke punten. Wat gebeurde er nog meer op de amateurvelden? Met dit overzicht ben je weer helemaal bij.
In samenwerking met indebuurt Utrecht