Volledig scherm
Oude Loodsen zijn gesloopt op het bedrijventerrein De Liesbosch. Tegen de skyline van Kanaleneiland verrijst een nieuw distributiecentrum van supermarktketen Jumbo. © William Hoogteyling

Jumbo bouwt distributiecentrum op braakliggend terrein van De Liesbosch

Ruim een decennium lag het braak, maar dit najaar krijgt het Nieuwegeinse bedrijventerrein De Liesbosch dan toch een nieuwe bestemming. Supermarktketen Jumbo gaat er een geautomatiseerd distributiecentrum bouwen.

Het terrein in de oksel van verkeersplein Laagraven krijgt een ingrijpende opknapbeurt. Er komen nieuwe toegangen voor auto- en vrachtverkeer en op een aantal plekken vrijliggende fietspaden. 

Het grote publiek kent het gebied vooral vanwege de bouwmarkten of vanwege de gevangenis. Afgelopen najaar was het terrein nog in het nieuws toen een oude loods afbrandde en tot in de wijde omtrek asbestverontreiniging veroorzaakte. 

De oplettende voorbijganger heeft ook gezien dat de opkomst van fietsroutes met strak rood asfalt, gescheiden van het gemotoriseerd verkeer, aan De Liesbosch voorbij is gegaan.

Privégrond

Dat heeft te maken met de bijzondere eigendomssituatie: het is niet de gemeente Nieuwegein, maar een verzameling bedrijven die eigenaar zijn. Wat openbare weg lijkt, is in feite privégrond.

Eén van de meest prominente grondbezitters is Laagraven Investment, tegenwoordig geheel in handen van VolkerWessels. Tien jaar geleden was het nog samen met de Utrechtse vastgoedman Evert Kroon, maar die ging zes jaar geleden failliet. 

Animo voor het bebouwen van het terrein was er niet. Daarmee ontbraken ook de middelen om de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid in het gehele gebied te verbeteren.

Asbestverontreiniging 

Met de komst van de Jumbo is het benodigde geld er wel. Vanmiddag was er een informatiebijeenkomst voor de ondernemers die na de zomer te maken krijgen met werkzaamheden voor hun deur. Laagraven Investments tracht hun zorgen over bereikbaarheid weg te nemen.

Jumbo bouwt op het bedrijventerrein De Liesbosch een zo duurzaam mogelijk distributiecentrum van 43.200 vierkante meter. Het complex ligt vol zonnepanelen die ruim een kwart van de benodigde elektriciteit opwekken. De toiletten worden gespoeld met regenwater. 

De bouw begint komend najaar en moet een jaar later klaar zijn. In 2020 sluit dan het distributiecentrum in Elst (gld.) Het distributiecentrum in Woerden blijft bestaan. Volgens Jaap de Hoop van het supermarktconcern worden vanuit Nieuwegein voor heel Nederland de niet- dagelijkse boodschappen zoals shampoo gedistribueerd. Die worden samengevoegd met artikelen voor het dagelijkse boodschappenlijstje zoals frisdrank en bier, bijvoorbeeld vanuit Woerden. 

Spits

Het distributiecentrum is via een nieuwe extra afrit vanaf de Laagravenseweg goed bereikbaar. Om het gebied te verlaten wordt een nieuwe zuidelijke aansluiting gemaakt. Die moet ook de centrale kruising met de Ravenswade ontlasten. Daar staat het verkeer dat het bedrijventerrein op en af wil vooral in de spits dagelijks vast. Fietsers moeten zich er tussendoor wurmen.

Volledig scherm
De Liesbosch © Terpstra Sybren I Caarten

De fietsers krijgen straks vrijliggende fietspaden op doorgaande routes. Heikel punt is nog wel de manier waarop fietsers tussen Nieuwegein en Houten de nieuw aan te leggen kruising passeren. Daar zijn nu verkeerslichten voorzien. De Fietsersbond ageert daartegen en bepleit een tunnel omdat de nieuwe kruising de vrije fietsroute onderbreekt. 

Tien jaar geleden is er ook al een tunnel onder Laagravenseweg aangelegd voor een vrije fietsroute. Volgens de provincie is er geen geld voor een tweede tunnel. De gemeenteraad van Nieuwegein gaf het college eind februari opdracht toch nog eens de mogelijkheden te bezien. Inmiddels is een projectgroep gevormd waarin gemeente, provincie en Laagraven Investment èn fietsersbond zitting hebben. Sinds drie weken wordt het aantal fietsers op het traject geteld. Na de zomer moet een verkenning uitwijzen of een tunnel toch nog kans maakt.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht