Volledig scherm
Camera boven de A2 © anp

Juridische strijd om melkkoe A2 bij Stichtse Vecht

De gemeente Stichtse Vecht en een groep bewoners geven hun juridische strijd om de maximumsnelheid op de snelweg A2 te verlagen niet op. Volgende week vrijdag bekijkt de rechter of het beroep dat zij indienden, gegrond is.

Gemeente en de bewoners verzetten zich al ruim 2,5 jaar tegen het besluit van verkeersminister Schultz van Haegen om de snelheid tussen Maarssen en Vinkeveen tussen 19.00 en 06.00 uur te verhogen naar 130 km. Volgens wethouder Pieter de Groene van Stichtse Vecht ondervinden bewoners nog steeds veel overlast van de snelheidsverhoging.

De gemeente maakte in het verleden met het ministerie van Infrastructuur & Milieu de afspraak om de maximumsnelheid op 100 km/u te houden, na de verbreding naar vijfbaansweg. Die afspraak is in de ogen van de gemeente onterecht geschonden.

Quote

Harder rijden heeft nadelige effecten op de natuur, gezondheid en levensver­wach­ting

Wethouder Pieter de Groene

,,Harder rijden heeft nadelige effecten op de natuur, gezondheid en levensverwachting. Daarom verlaagde het rijk bij de verbreding van de A2 de maximumsnelheid bewust van 120 naar 100 km per uur. Wij blijven daarom zeggen: afspraak is afspraak," stelt de wethouder.

Nieuw besluit

Als de rechtbank de bezwaarden gelijk geeft - ook de gemeente Ronde Venen verzet zich - betekent dat dat minister Schultz van Haegen een nieuw besluit moet nemen over de maximumsnelheid.

Gisteren bleek uit onderzoek van de Volkskrant dat de trajectcontrole op de snelweg A2 goed is voor 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen.

Liefst 989.000 automobilisten kregen een boete op het traject Utrecht-Amsterdam.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht