Volledig scherm
Drukte op de Kanaalstraat. © Marnix Schmidt

Kanaalstraat in Utrecht krijgt eenrichtingsverkeer

De Kanaalstraat in de Utrechtse wijk Lombok krijgt eenrichtingsverkeer. De gemeente is akkoord met dit idee van buurtbewoners, dat de  jarenlange verkeersoverlast in de straat kan helpen verminderen. Alleen onenigheid over parkeertarieven in de omgeving kan het voornemen nog verstoren.

De gemeente bevestigt de invoering van het eenrichtingsverkeer. De rijrichting in de Kanaalstraat moet gaan gelden vanaf de Ulu Moskee richting de Jan Pieterszoon Coenstraat. Deze aanpassing heeft ook gevolgen voor de Vleutenseweg, waar de drukte toe gaat nemen, en mogelijk voor aangrenzende straten, waar dan aanpassen van de rijrichting ook in beeld kan komen.

Aan het opheffen van het tweerichtingsverkeer zijn nieuwe parkeertarieven gekoppeld. Vooral voor winkeliers in de buurt is dit een heikel punt, want zij willen hun klanten niet kwijtraken. Momenteel loopt een onderzoek naar een nieuwe parkeerregeling in het gebied, die voor zowel winkeliers als de gemeente ‘acceptabel’ is.

Voorstel vanuit de buurt is om het eerste uur een tarief van 1 euro aan te houden in de parkeergarage Kop van Lombok. Dat is nu nog meer dan het dubbele. Dit lage instaptarief moet het gebied aantrekkelijk houden voor bezoekers in de buurt, waar in 2010 ook op straat betaald parkeren is ingevoerd.

Boetes

Ondertussen regent het al jaren achtereen boetes voor bezoekers van de Kanaalstraat en de Damstraat. In 2016 leverden overtredingen zoals foutparkeren of dubbel parkeren meer dan 2300 boetes op. Vorig jaar voegden handhavers daar nog eens 1923 boetes (sancties) en 109 waarschuwingen aan toe. En dit jaar tot en met vorige maand staat de teller ook alweer op 1240 boetes en 93 waarschuwingen.

Nu nog zijn racende automobilisten, dubbel parkerende bezoekers en kerende weggebruikers een probleem in de omgeving. Vooral de hardrijders zijn al jaren een grote ergernis in de Kanaalstraat. In 2016 zijn daarom al drempels aangelegd en vorig jaar zijn nog meer van dit soort snelheidsremmers toegevoegd. Verder zijn extra fietsenrekken en plantenbakken in de straat gekomen en zijn fietsstroken van kleur voorzien om extra op te vallen.

Aanpassingen

Sinds alle aanpassingen geldt 30 kilometer per uur als maximumsnelheid, waar dat voorheen 50 was. Maar daarmee zijn niet direct alle problemen opgelost. Volgend jaar worden met buurtbewoners en Wijkraad West meer aanpassingen besproken, om de veiligheid verder te verbeteren. Daarbij is volgens de gemeente ook een flitspaal op de Kanaalstraat een serieuze optie. Volgend jaar volgt rond de geplande vervanging van de riolering in het gebied is ook de herinrichting van zowel de Kanaalstraat als de Damstraat.

Verder hangen in de straat vijf bewakingscamera’s, die de openbare orde in de gaten houden. Burgmeester Van Zanen stelde vorig jaar dat problemen rond drugsdealende jongeren in het gebied zijn afgenomen, mede door inzet van meer agenten. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht