Volledig scherm
Veel wegen krijgen slechts een rijstrook en autoverkeer op de Thomas a Kempisweg maakt plaats voor fietsers en groen. © Foto Ruud Voest

Kosten westelijke stadsboulevard lopen uit de hand: Utrecht trapt op de rem

De gemeente Utrecht trapt op de rem bij de aanleg van de westelijke stadsboulevard, de weg tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug. De kosten voor het project vallen ‘substantieel hoger uit’ dan de begrote 30 miljoen euro.

Dat laat verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) in een brief aan de gemeenteraad weten. Utrecht wil tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug een nieuwe weg aanleggen, waarbij over 4 kilometer 2 hectare asfalt verdwijnt ten gunste van groenstroken, fietspaden en voetpaden. De route wordt dan bijna overal teruggebracht tot één enkele rijstrook per richting.

Geluidsoverlast

De hogere kosten komen door sterk gestegen prijzen, marktwerking en hogere bouwkosten. Ook moeten er extra maatregelen tegen geluids- en verkeersoverlast worden genomen door nieuwe verkeersmodellen. De wethouder verwacht rond de zomer meer duidelijkheid te kunnen geven. Volgens haar is ‘het een tegenvaller’ dat de plannen ‘niet zonder slag of stoot te vertalen zijn in een voorlopig ontwerp’.

Omdat de kosten uit de hand lopen, ‘grijpen we nu in om tot een uitvoerbaar ontwerp te komen’, schrijft Van Hooijdonk in de brief. Volgens haar wordt nu eerst een aantal scenario’s uitgewerkt op basis waarvan uiteindelijk wordt bekeken hoe het project toch uitvoerbaar is. Onder meer versobering van het ontwerp en het later uitvoeren van een deel van het ontwerp worden onderzocht.

Noordelijke Randweg

In maart van dit jaar moest Van Hooijdonk ook al een waarschuwing afgeven over de realisatie van de zo gewenste twee onderdoorgangen op de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Als gevolg van ‘scherpe prijsstijgingen’ bleek een tekort van 8 miljoen euro te zijn ontstaan. Uit een vandaag verstuurde brief van de wethouder blijkt dat er inmiddels voor 5 miljoen euro dekking is gevonden, waardoor er nog een tekort overblijft van 3 miljoen euro.

De NRU is al jaren een probleem in het Utrechtse wegennet. Het verkeer staat er dagelijks vast. Het is een deel van de ring dat nog niet af is en de verwachting is dat de weg de komende jaren drukker wordt. Omdat het verkeer er nu al dagelijks vaststaat, willen de gemeente en de provincie Utrecht de weg vernieuwen om de doorstroming te verbeteren.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht