Volledig scherm
Winterweer zorgt voor oponthoud maar niet voor vertraging bij planning Station Driebergen Zeist. © Boas Photo

Kou vertraagt bouw stationsgebied Driebergen-Zeist, maar geplande oplevering komt niet in gevaar

Vorst en sneeuw zorgen voor oponthoud bij de bouw van het nieuwe stationsgebied Driebergen-Zeist, maar volgens de projectleiders komt de planning niet in gevaar. Het nieuwe stationsgebied moet in 2020 worden opgeleverd.

Het is nog even doorbijten, maar het einde van de verbouwing bij station Driebergen-Zeist is in zicht. Op dit moment wordt vooral hard gewerkt om de tunnel onder het spoor te verbreden van twee naar vijf rijstroken, inclusief de busbaan. 

Het eerste deel was vorig jaar klaar. Daarmee verdween al een deel van het leed. De spoorwegovergang zorgde, net als bij Maarsbergen, voor lange files en veel overlast. Automobilisten rijden nu door de tunnel op een rijbaan met twee rijstroken.

Vertragingen en afsluitingen

Om wegen op elkaar aan te sluiten zal het verkeer rond het stationsgebied de komende tijd rekening moeten houden met vertragingen en afsluitingen. Vanaf begin maart worden de rijbanen in een periode van vier weken samengevoegd. Ook in de zomervakantie is de Hoofdstraat voor negen dagen afgesloten. Verder zijn er wegafsluitingen in enkele weekeinden.

ProRail-projectleider Albert Hazeleger vindt dat vervelend. „Dit jaar zal het project een aantal keer voor behoorlijke overlast gaan zorgen. Vooral het wegverkeer zal de hinder ondervinden. Ik adviseer automobilisten af en toe naar de website te gaan. Wij geven met borden ook de omleidingen aan.”

Volledig scherm
De projectleiders Albert Hazeleger (Prorail) en Reinier Mieris (BAM) maken vrijwel dagelijks gezamenlijk een rondje over het bouwterrein om de voortgang te bewaken, afwijkingen te constateren. Door de vorstperiode heeft de arboveiligheid op dit moment extra de aandacht. © Boas Photo

Het koude weer van de laatste dagen zorgt voor oponthoud bij bepaalde werkzaamheden. Zo ligt het omleggen van kabels en leidingen op dit moment stil. „Onder nul is het risico op kabelbreuken en andere beschadigingen aan leidingen nu eenmaal veel groter. Daarom laten we ze voor dit moment met rust. Ook de planning van het storten van de vloeren zal mogelijk naar achter schuiven. De betonvloeren en het vlechtwerk moeten eerst ijs- en sneeuwvrij worden gemaakt. Anders kunnen wij de veiligheid niet garanderen.”

Volledig scherm
De damwanden van de bouwput kunnen slechts gedeeltelijk worden weggehaald. Met een snijbrander worden de delen losgesneden. Een kraan zorg ervoor dat ze niet omvallen. © Boas Photo

Onzichtbare parel

De werkvloer van de fietsenstalling is een van de ‘onzichtbare pareltjes’ van dit project, meent projectleider Reinier Mieris van aannemer BAM. „De vloer wordt op zijn plaats gehouden door 2.000 kleine ankerpalen, die door verschillende grondlagen heen de vloer verankeren en weerstand moeten bieden tegen de opwaartse druk van het grondwater.”

Mieris: „De werkvloer is het laagste punt van het toekomstige station. Deze vloer is onder water in de bouwbak gestort en daardoor niet overal even egaal. Zodra wij de vloer van de nieuwe fietsenstalling, die plaats gaat bieden aan 3.400 fietsen, hebben aangelegd, zal hier nooit meer iemand komen. De ruimte tussen de beide vloeren zal dienst gaan doen als waterkelder, om overtollig regenwater te kunnen opvangen.”

Spoorbak

In 2019 zijn er geen stremmingen voor het treinverkeer. Aan het einde van het project in februari 2020 rijden voor anderhalve week geen treinen om de sporen aan te sluiten. De eerste spoorbak werd afgelopen augustus ingeschoven. De tweede bak zou in twee delen worden opgeleverd, maar de BAM wijkt af van dit oorspronkelijke plan en plaatst de bak in één keer. „Deze nieuwe aanpak levert een hoop tijdwinst op”, zegt Mieris. „Als we in het voorjaar een paar stapjes harder lopen, kunnen we het oponthoud van deze sneeuwperiode makkelijk opvangen en zal de oplevering geen vertraging oplopen.”

Volledig scherm
© Boas Photo
Volledig scherm
De bouwbak is inmiddels leeggepompt. De voorbereidingen voor het storten van de vloer van de fietsenstalling lopen wat vertraging op door de sneeuw en vorst. © Boas Photo

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht