Volledig scherm
Barbara del Court Konig probeert met haar bedrijf ArtMat kunst aan mensen te linken. Dat doet ze met bierviltjes. © Ruud Voest

Kunstenaars verkopen creaties op bierviltjes

Geen bierreclame op je bierviltje, maar een kunstwerk. Dat is werk van ArtMat, een bedrijf dat bierviltjes gebruikt om kunst en mensen met elkaar te verbinden.

De viltjes worden verspreid in cafés en restaurants waar gasten de kunst onder ogen krijgen. Op die manier verkopen kunstenaars  hun creaties. En het is een succes, gezien het grote aantal viltjes die al is  gemaakt.

,,Het is de kunst van verbinden,'' zegt Barbara del Court Konig, oprichter van ArtMat, een bedrijfje in de Utrechtse wijk Overvecht. Ook ondernemers kunnen viltjes inzetten als promotie. ,,We willen de wereld verfraaien door kunst aan te bieden.  Het is een kruisbestuiving tussen ondernemerschap en kunst. Daarnaast willen we ondernemers wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat is in tegenwoordig.''

Klik
ArtMat heeft een bestand van 35 kunstenaars. Van bestaande kunst worden beelden op de bierviltjes geplaatst. ,,Wij noemen het kunstviltjes,'' zegt Pieternel Linssen, artagent bij ArtMat. ,,Een bedrijf wil een opdracht en geeft aan wat het wil. Wij zoeken een kunstenaar. Als het klikt, maken we viltjes en verspreiden die.''

ArtMat maakt gebruik van de zogenoemde QR-code, een barcode voor een internetpagina. ,,Het is jammer dat die QR-code zo geflopt is,'' meent Del Court Konig. ,,Voor ons is het een manier om bedrijven met kunstenaars in contact te brengen.'' Maar het is ook een manier om door te linken naar een bedrijf of een instelling.''

Del Court Konig wil vooral groot en creatief denken. Nederland is te klein voor de ambities van ArtMat. ,,Onze droom is dat we in de toekomst in vijftien landen werken.''

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht