Volledig scherm
© Sem van der Wal

Maar 20 procent stakende chauffeurs in Utrecht? Volkomen nonsens, zegt FNV

Volgens U-OV staakte maandag en dinsdag maar 20 procent van de buschauffeurs in Utrecht. Maar dit is ‘volkomen nonsens’, zegt Ron Sinnige, woordvoerder van vakbond FNV. „Er reed bijna geen bus in Utrecht.”

Volgens vakbond FNV was de staking van maandag en dinsdag een groot succes. Paula Verhoef, regiobestuurder bij de FNV en onderhandelaar cao OV, zegt dat landelijk 80 tot 85 procent van de chauffeurs meedeed aan de staking. Maar werkgevers betwistten dat door aan te dragen dat in Utrecht ‘slechts 20 procent’ van de buschauffeurs het werk neerlegde. Waar halen de organisaties deze percentages vandaan?

Vakbond FNV zet, volgens Verhoef, het aantal chauffeurs dat zou moeten rijden tegenover het aantal dat daadwerkelijk rijdt. Daarnaast telt de vakbond de stakers die zich bij de vakbond geregistreerd hebben. Zo komen zij uit op landelijk 80 tot 85 procent stakende chauffeurs. We hebben geen specifieke cijfers van Utrecht, maar in onze ogen was het daar niet anders”, aldus Verhoef.

In de ogen van de Utrechtse werkgevers was het hier wel anders. „Buschauffeurs registreren zich bij ons als stakend of niet-stakend”, vertelt Fabian Wegewijs, woordvoerder van QBuzz Utrecht. „En maar 20 procent van de chauffeurs heeft bij ons aangegeven te staken.”

Toch weinig bussen

Toch reden in Utrecht maandag en dinsdag maar weinig bussen en trams. Een aantal bussen reed om belangrijke bestemmingen zoals ziekenhuizen toch bereikbaar te houden, maar de frequentie was veel lager dan normaal. Waarom reden er zo weinig bussen? Als maar 20 procent van de chauffeurs staakt, dan kan de andere 80 procent rijden, toch? 

„Nee”, zegt Wegewijs. „Want er zijn ook chauffeurs die vrije dagen hebben opgenomen en zich niet 
hebben opgegeven als ‘stakend’. En we werken ook met uitzendkrachten, die mogen tijdens een staking niet worden ingezet. Vandaar dat er weinig bussen reden.”

Maar volgens Ron Sinnige, FNV-woordvoerder, betekent dit niet dat maar 20 procent van de Utrechtse chauffeurs achter de staking stond. „Een chauffeur die niet wil staken uit angst een slecht imago te krijgen, neemt een vrije dag op. Dat betekent niet dat de chauffeur niet welwillend is tegenover de staking.” De vakbond spreekt daarom over een succesvolle staking. 

Quote

Een chauffeur die niet wil staken uit angst een slecht imago te krijgen, neemt een vrije dag op. Dat betekent niet dat de chauffeur niet welwillend is tegenover de staking

Ron Sinnige

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht