Volledig scherm
Het viaduct over de Doorslag in Nieuwegein met daar bovenop de sneltramhalte Merwestein. © Google Streetview

Tramhalte Merwestein gered in Provinciale Staten

Tramhalte Merwestein in Nieuwegein is gered. Zes partijen in Provinciale Staten dienen vanmiddag een amendement in om af te zien van de voorgenomen opheffing van de halte aan de oostzijde van het stadscentrum, die werd aangenomen.

Het gaat om PvdA, D66, SP, CU, CDA en GroenLinks die samen 31 van de 49 Statenzetels bezetten. Provinciale Staten (PS) vergaderden maandagmiddag over het betalen van tegenvallers bij de sneltramlijn.

Vorige week donderdag nog deed de gemeenteraad van Nieuwegein een klemmend beroep op de Statenleden de halte in stand te houden. Er maken nu weliswaar relatief weinig reizigers gebruik van, maar Nieuwegein ontwikkelt de komende jaren 650 woningen en een bioscoop in de directe omgeving. Naar verwachting gaat het aantal mensen dat gebruikmaakt van halte Merwestein dan omhoog. De gemeente wil met de ontwikkeling van de oostkant van het centrum ook de route naar de tramhalte aantrekkelijker maken. Veel leden van de Nieuwegeinse gemeenteraad waren verbolgen dat Gedeputeerde Staten (GS) de halte zonder overleg met de gemeente wilden sluiten.

Tekorten

Quote

Gezien de meerkosten van de Uithoflijn, vind ik het onverteer­baar dat het college uitgere­kend hierop wil besparen

Julie d’Hondt, PS-lid PvdA

De relatief hoge kosten voor het aanpassen van de halte aan de nieuwe trams die vanaf 2020 op de sneltramlijn gaan rijden, vormen de achtergrond van het plan van GS. De nieuwe trams hebben een lage instap, terwijl de huidige haltes een halve meter hoger liggen. Die worden in de zomer van 2020 verlaagd. Bij halte Merwestein is dat echter lastig en daardoor kostbaar, omdat de perrons onderdeel zijn van een betonnen brug over de Doorslag. GS waren op zoek naar bezuinigingen om tekorten elders op de lijn op te vangen.

Indiener van het amendement Julie d’Hondt (PvdA) hekelt in een toelichting die voorgenomen bezuiniging. ,,De kosten zijn gezien het totale budget van bijna 160 miljoen euro wel te overzien. Als je ziet hoe de miljoenen ons om de oren vlogen bij de meerkosten van de Uithoflijn, vind ik het onverteerbaar dat het college uitgerekend hierop wil besparen: het levert financieel weinig op en veroorzaakt veel ongemak voor de reizigers.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht