Volledig scherm
De nieuwe rondvaartboten voor IJsselstein wachten nog op elektrische motoren en accu’s. Op Koningsdag worden ze in de vaart genomen. © William Hoogteyling

Met deze gloednieuwe boten wordt op Koningsdag weer door de IJsselsteinse grachten gevaren

Als de Oostenrijkse leverancier de elektrische motoren en accu’s op tijd levert, gaan de twee gloednieuwe boten van de Stichting Yselvaert op Koningsdag voor het eerst door de IJsselsteinse grachten varen. Gisteravond kregen de schippers uitleg over de nieuwe rondvaartboten. ‘De boten zijn van zeewaterbestendig aluminium gemaakt en hebben amper onderhoud nodig.’

De nieuwe boten, die opnieuw Heer Gijsbrecht en Vrouwe Berthe gaan heten, worden momenteel gemaakt door het IJsselsteinse bedrijf Straver Special Techniek (SST). De nieuwbouw was nodig nadat de oude boten, die sinds 2002 door de IJsselsteinse grachten voeren, in vlammen opgingen tijdens de brand in jachthaven Marnemoende op 30 januari 2018.

Ras-IJsselsteiner Bert Straver (51) is er trots op dat zijn bedrijf, dat zich bezighoudt met constructie- en machinebouw in metaal, aluminium en rvs, de nieuwe boten mag maken. ,,Normaal maak ik producten, nu houd ik me bezig met een stukje IJsselsteinse trots.”

Zelf heeft hij bovendien veel met boten. ,,Wij woonden bij het Klaphek, vlakbij de Lek, en ik ging al op jonge leeftijd met mijn vader op de Lek varen. Ik ben dus echt met water opgegroeid.”

Amper onderhoud nodig

Straver legt uit dat de boten van zeewaterbestendig aluminium zijn gemaakt en dat aluminium nog een ander voordeel heeft: ,,Het heeft amper onderhoud nodig.” Zelf heeft hij ook nog aan de boten gewerkt: ,,Ik heb geholpen de bovenbouw erop te zetten.”

Lees verder onder de foto.

Volledig scherm
Uitgebrande Yselvaertboten Gijsbrecht en Berthe. © Bernard Brosi

Het ontwerp voor de nieuwe boten is van Henri Kikkert (44) van Kikkert Watersport Service, die al zo’n tien jaar het onderhoud verzorgt van de Yselvaert-boten. Kikkert heeft al een decennium zijn eigen bedrijfje bij jachthaven Marnemoende. Zelf komt de uit Vreeswijk afkomstige en tegenwoordig in Benschop wonende Kikkert uit een familie van binnenvaartschippers. ,,Ik heb ook in Vreeswijk op het schippersinternaat gezeten.”

Elektrische aandrijving

De nieuwe boten zijn, in tegenstelling tot hun voorgangers, voorzien van elektrische aandrijving. Dat was niet de enige eis die Kikkert van Yselvaert meekreeg. ,,De boten mochten maximaal 1,85 meter breed zijn, wat relatief smal is omdat ze tegelijkertijd twaalf passagiers moeten kunnen vervoeren. Dat betekende dat ik goed moest opletten bij de stabiliteit. Om dat op te lossen heb ik concessies moeten doen aan het speelse karakter van het ontwerp. Ook moest ik door de elektrische aandrijving extra aandacht besteden aan het onderwaterschip, want het water moet wel kunnen lossen.’’

Yselvaert nodigde dinsdagavond de schippers uit om een kijkje te nemen bij SST. De mannen, en een enkele vrouw, genoten van de uitleg van Kikkert en vroegen hem het hemd van het lijf.

Voorzitter Kees Mulder van Yselvaert is blij dat hij ‘zijn mannen’ deze avond de voortgang kan laten zien. ,,We hebben tenslotte vorig seizoen niet kunnen varen. Dat was jammer voor de schippers en voor Yselvaert, temeer daar het een prachtige zomer was. Het heeft ons daardoor naar schatting zo’n 5000 euro aan inkomsten gescheeld.”

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht