Volledig scherm
Bij een zeer ernstige botsing tussen een camper en tram op de Weg der Verenigde Naties in Utrecht kwam in oktober een man om het leven. Zijn vrouw en zoon raakten gewond. © ANP

Minder ongevallen in Utrecht, toch voelt het verkeer steeds onveiliger

Het aantal verkeersongevallen in de stad Utrecht daalt licht. Maar het gevoel van onveiligheid stijgt. De 96 ongevallen die in 2018 in de stad Utrecht in het nieuws kwamen, waren vooral het gevolg van roekeloos gedrag.

Dit staat in de halfjaarlijkse voortgangsrapportage verkeersveiligheid, die burgemeester en wethouders van Utrecht hebben gepresenteerd. 

Gedrag in het verkeer is ook bepalend geweest voor de vier dodelijke ongelukken die zich hebben voorgedaan: op de Einsteindreef, de Niels Bohrweg, het kruispunt van de Weg der Verenigde Naties en de Overste den Oudenlaan, en het kruispunt Strijkviertel-busbaan Oudenrijn. 

Camper

Op het kruispunt van de Weg der Verenigde Naties en de Overste den Oudenlaan keerde oktober vorig jaar een camper, ondanks een verbod en diverse verkeersborden. Een 41-jarige man uit het Belgische Hasselt kwam om het leven op de kruising. Zijn zoon en vrouw raakten gewond toen hun camper in botsing kwam met een tram. Inmiddels is hier de verkeerssituatie aangepast, zodat de kans op herhaling volgens de gemeente kleiner is geworden.

In 2018 registreerde de politie op gemeentelijke wegen in Utrecht minder dan 2000 ongevallen. Dat aantal lag in voorgaande jaren telkens hoger. Ondanks de afname, daalt het onveiligheidsgevoel niet. Het meest ontevreden over de verkeersveiligheid zijn bewoners van Utrecht-West. In de oostelijke wijken zijn de Utrechters hierover het meest positief. In Leidsche Rijn is gevaarlijk verkeer volgens bewoners het minst vaak aan de orde.

Smiley-borden

Educatie en aandacht voor veiliger verkeersgedrag zijn dan ook van groot belang, volgens b en w. Daarom zijn er sinds eind 2017 acht smiley-borden op wisselende locaties in de stad te zien. Eind vorig jaar zijn bovendien vier extra snelheidsdisplays aangeschaft, waarvan de snelheidsmetingen ook te vinden zijn op de gemeentelijke website Utrecht.nl/verkeersveiligheid.

Uit een wijkraadpleging in Overvecht kwam ook naar voren dat het gevoel van verkeersonveiligheid in de wijk voor een belangrijk deel werd veroorzaakt door drukte en roekeloos rijgedrag. Behalve de wegen veiliger maken waar mogelijk en aandacht vragen voor verkeersveiliger gedrag, moet er natuurlijk ook worden opgetreden tegen verkeersovertreders.

Alcohol

In heel Utrecht zijn in de tweede helft van 2018 26.537 bekeuringen uitgedeeld en 28 rijbewijzen ingevorderd vanwege te hard rijden en rijden onder invloed van alcohol. In de maanden april tot en met augustus werden op zes locaties binnen de gemeente ruim 11.600 automobilisten geflitst. In overleg met het Openbaar Ministerie en de politie wil de gemeente dit jaar nieuwe flitspalen plaatsen aan de Theemsdreef, Neckardreef, Einsteindreef en Franciscusdreef, Beneluxlaan (2 locaties) en Europalaan.

Om een zo goed mogelijk beeld te hebben van de verkeersveiligheid in Utrecht, gaat de gemeente binnenkort in gesprek met buschauffeurs en trambestuurders om van hen te horen welke ervaringen zij hebben in het verkeer. Zij kunnen bijvoorbeeld vertellen op welke plekken zich geregeld bijna-ongelukken voordoen.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, opmerking, foto of video? Stuur ze ons door op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht