Auto’s geparkeerd op de Oudegracht.
Volledig scherm
Auto’s geparkeerd op de Oudegracht. © Wim Langejan

Minder parkeerplekken in de binnenstad van Utrecht

Minder parkeerplaatsen en meer ruimte voor zaken als looproutes, fietsparkeerplekken, bankjes en groen. Dat is als het aan het Utrechtse college ligt de toekomst voor de Oudegracht, het Janskerkhof en het Stadhuisplein.

Het bestuur wil het aantal parkeerplaatsen op genoemde plekken in de nabije toekomst met 267 verminderen. Dat lijkt op het eerste gezicht niet zoveel, maar de plekken zijn jaarlijks goed voor een kleine miljoen euro aan parkeerinkomsten.

De gemeente gaat bekijken of de parkeergarages Springweg en Paardenveld soelaas kunnen bieden voor wat betreft gederfde inkomsten en parkeerplekken. In haar brief aan de raad stelt de gemeente voor bestaande vergunninghouders in het centrum te ontzien en tegelijk ‘het vergunningsplafond te verlagen’. Voor centrumbewoners zal het dus lastiger worden om een parkeervergunning te verwerven.

In het najaar krijgt de raad meerdere scenario’s voorgelegd en zal de financiële kant van de maatregel zijn doorgerekend. In 2020 volgt besluitvorming. Het college wil wel al eerder beginnen met het schrappen van parkeerplekken op de Oudegracht, omdat daarvoor nog ruimte is in het kader van een andere regeling.

  1. ‘Machogedrag islamitische cultuur zorgt voor verkeersproblemen op Utrechtse Kanaalstraat’
    PREMIUM

    ‘Machoge­drag islamiti­sche cultuur zorgt voor verkeers­pro­ble­men op Utrechtse Kanaal­straat’

    De verkeersproblemen rond de Kanaalstraat in de Utrechtse wijk Lombok zijn grotendeels toe te rekenen aan het machogedrag van jonge mannen met een niet-westerse migratieachtergrond. Dat stellen drie wijkexperts in een onderzoek dat in opdracht van de gemeente Utrecht is uitgevoerd. Het college van b en w, dat hiervan op de hoogte is gesteld, benadrukt juist dat óók uit het onderzoek blijkt dat bewoners de verkeersveiligheid in de wijk een ‘kleine voldoende’ geven.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht