Volledig scherm
Auto's moeten wachten voor een overstekende fietser, op de NRU. Daarom wil de gemeente ongelijkvloerse verkeerspleinen. © Marnix Schmidt

Minister geeft geen extra geld voor Noordelijke Randweg Utrecht

Utrecht kan een extra financiële bijdrage voor twee extra tunnels in de Noordelijke Randweg Utrecht vergeten. De minister heeft laten weten geen extra geld te hebben voor een tweede en derde tunnel. Nu is alleen budget beschikbaar voor een ongelijkvloerse kruising bij het Robert Kochplein.

Utrecht wil al jaren de verkeersdruk op de NRU aanpakken. Om de overlast van geluid en fijnstof terug te dringen, willen Utrecht en omwonenden drie tunnels bij drie grote rotonden aanleggen. Een goede doorstroming op de NRU is nodig om het verkeer zonder herkomst en bestemming in de stad via de ring te laten rijden in plaats van door de stad, vindt de gemeente. 

Ook autoverkeer van en naar de stad moet zo lang mogelijk via de ring rijden om alleen het eerste en laatste stuk door de stad te rijden. Ook moet vanuit de wijk Overvecht goed zicht blijven op het Noorderpark en kunnen er oversteekplaatsen komen voor fietsers en voetgangers worden aangelegd.

Voor de extra financiering klopte Utrecht bij minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat aan, maar die hield de hand op de portemonnee. Het college zet de zoektocht naar extra geld voor onderdoorgangen voort. De gemeente heeft, samen met een aantal partners een voorstel ingediend bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit voor het sluiten van een zogeheten Regio Deal met het rijk. 

In dit voorstel wordt onder andere een bijdrage gevraagd voor het verbeteren van de verbinding tussen Overvecht en het Noorderpark door de aanleg van een onderdoorgang bij het Dunantplein. De NRU verbindt de A27 met de Zuilense Ring.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht