Volledig scherm
Drukte op de toekomstige NRU, de Albert Schweitzerdreef, ten noorden van Overvecht. © Marnix Schmidt

Minister geeft niet toe: geen extra geld voor verdiepte kruisingen noordelijke randweg

UpdateMinister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat vindt dat ze meer dan genoeg bijdraagt aan de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). In antwoorden op schriftelijke Kamervragen van D66 en CDA laat ze nogmaals weten geen extra geld te willen bijleggen om een tweede en derde verdiept kruispunt mogelijk te maken.

Volledig scherm
Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat. © ANP

Met de 180 miljoen euro die rijk en gemeente beschikbaar hebben voor de verbetering van de weg, kan slechts één van de drie verkeerspleinen een onderdoorgang krijgen. Voor de leefbaarheid van Overvecht wil Utrecht ook de twee andere pleinen ondertunnelen. Hiervoor is nog zo’n 90 miljoen euro nodig. De gemeente en provincie hebben voor dit doel ongeveer 28 miljoen euro gereserveerd.

Maar de minister geeft aan dat het huidige plan al voldoet aan de wettelijke normen voor geluidsmaatregelen. Daarnaast dragen extra onderdoorgangen volgens haar niet bij aan de doorstroming van het wegennet. ,,De extra aanvullende wensen van de gemeente zullen voor dit gemeentelijk project door de regio gefinancierd moeten worden, zoals dit overal in het land het geval is’’, schrijft de minister.

Stadsboulevards

Daarmee lijkt de kans groot dat op de NRU, die de A27 verbindt met de Zuilense Ring, alleen het Robert Kochplein kan worden ondertunneld. Het Gandhiplein en het Dunantplein krijgen dan een viaduct. Mogelijk dat de Utrechtse politiek met het extra geld dat gemeente en provincie al opzij hebben gelegd, nog manieren kan vinden om ondanks de verwachte toename van het verkeer de leefbaarheid van de wijk Overvecht op peil te houden.

De toenemende druk op de NRU is onder meer een gevolg van het beleid in Utrecht om in de stad stadsboulevards (versmalde wegen) aan te leggen. Het doel hiervan is het doorgaande verkeer zoveel mogelijk uit de stad naar de buitenste ring te duwen, zodat zo min mogelijk mensen in de stad worden blootgesteld aan geluidsoverlast, slechte luchtkwaliteit en onveiligheid. 

Het is nog niet duidelijk of Kamerleden genoegen nemen met de antwoorden. D66-Kamerlid Matthijs Sienot geeft in ieder geval aan teleurgesteld te zijn over de antwoorden. ,,De minister kiest voor het wettelijk minimum als basis voor de plannen en niet het uitgangspunt bij de start: dat automobilisten lekker kunnen doorrijden en Utrechters lekker en gezond kunnen doorleven. Daarom blijft D66 zich hiervoor inzetten.’’  

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht