Volledig scherm
De A27 bij Amelisweerd. © Marnix Schmidt

Minister: verbreding A27 bij Amelisweerd loopt 1 tot 3 jaar vertraging op

De omstreden verbreding van de A27 bij Amelisweerd kan ondanks de stikstofcrisis weliswaar toch doorgaan, maar het project loopt zeker één tot drie jaar vertraging op.

Dat schrijft verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer. Rijkswaterstaat ging er vorig jaar nog vanuit dat de verbreding van de snelweg en het kappen van duizenden bomen in Amelisweerd vanaf 2020 kon gaan plaatsvinden, maar hield toen al een slag om de arm vanwege de naderende uitspraak van de Raad van State over het stikstofbeleid.

Naast de aanpak van deze Ring Utrecht kan ook de verbreding van de A27 tussen Houten en het knooppunt Hooipolder weliswaar doorgaan, maar niet zonder vertraging. Die bedraagt hier volgens de minister tot een jaar.

Vooral de grote infrastructurele projecten die te veel stikstof uitstoten, kunnen in sommige gevallen jaren vertraging oplopen door de stikstof- en PFAS-problematiek. ‘Enkele projecten’ kunnen in hun huidige vorm misschien helemaal niet doorgaan. De kosten door deze problemen lopen al in de tientallen miljoenen, volgens de minister.

Ring van Utrecht

Ook de geplande projecten die veilig zijn gesteld omdat het kabinet de stikstofruimte die het bespaart met het verlagen van de maximumsnelheid daarvoor inzet, kunnen nog vertraging oplopen. De gecreëerde stikstofruimte is in sommige gevallen niet voldoende om zonder vertraging door te gaan. Daar is de verbreding van de Ring Utrecht een voorbeeld van. Hetzelfde geldt voor de herindeling van knooppunt Hoevelaken.

Veel is nog onduidelijk, benadrukt Van Nieuwenhuizen. Het is nu nog ‘te vroeg om de uiteindelijke gevolgen’ voor projecten die onder het ministerie vallen in kaart te brengen, schrijft de bewindsvrouw. Het komende half jaar zal hier meer duidelijk over worden.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht