Volledig scherm
In Lunetten is al verschillende keren geprotesteerd tegen de verbreding van de A27. © Ruud Voest

Mogelijk uitstel verbreding A27 en Noordelijke Randweg Utrecht na streep door stikstofbeleid

Loopt de verbreding van de A27 en de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) vertraging op? Of kunnen de projecten helemaal niet doorgaan? Dat is de grote vraag nu de Raad van State een streep heeft gezet door het Nederlands stikstofbeleid. D66 en de PvdD hebben hierover schriftelijke vragen ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

De hoogste bestuursrechter oordeelde recent dat het Programma Aanpak Stikstof (PAS) van de overheid illegaal is, waardoor talloze grote (verkeers)projecten vertraging dreigen op te lopen of zelfs afgeblazen moeten worden. Het PAS werd gebruikt om vergunningen uit te delen voor stikstof uitstotende projecten. Daarbij werd vooraf rekening gehouden met toekomstig natuurherstel en vermindering van stikstof. Maar omdat die effecten in werkelijkheid niet optraden, heeft de rechter een stokje gestoken voor deze methode van vergunningverlening.

Verzet 

Ook de vergunning voor de uitbreiding van de A27 en de NRU is gebaseerd op het PAS. En daarom wil D66 weten wat de gevolgen zijn van de uitspraak voor de verbreding van de snelweg bij Amelisweerd. Utrecht heeft zich altijd verzet tegen het project - waarbij de weg aan elke kant zeven rijstroken krijgt - maar het Rijk wil toch doorzetten.  ,,Als de uitspraak de doodsteek zou kunnen zijn voor de A27-plannen van het kabinet, zou dat mooi meegenomen zijn,’’ zegt D66-raadslid Susanne Schilderman. 

Ze hoopt dan ook dat de plannen zo aangepast moeten worden dat de verbreding binnen de huidige ‘verdiepte bak’ kan, met zes rijstroken per rijrichting. Dit zou bovendien de kap van duizenden bomen kunnen sparen. Raadslid Susanne Schilderman vraagt het college er alles aan te doen om de beoogde bomenkap van Rijkswaterstaat tegen te houden, zolang er onduidelijkheid is over de gevolgen van de PAS-uitspraak.

Quote

Uit de milieuef­fect­rap­por­ta­ge (MER) blijkt dat de verbreding van de NRU leidt tot aanzien­lijk meer stikstof in dit gebied.

Maarten van Heuven , PvdD-raadslid

De PvdD heeft dezelfde vragen over de NRU, de rondweg ten noorden van de Utrechtse wijk Overvecht. De weg verbindt de A27 met de Zuilense Ring, die vervolgens aansluit op de A2. ,,De NRU ligt dicht in de buurt van het Natura 2000- gebied de Oostelijke Vechtplassen,’’ schrijft raadslid Maarten van Heuven aan het college om het belang voor de natuurwaarden aan te duiden. ,,Uit de milieueffectrapportage (MER) blijkt dat de verbreding van de NRU leidt tot aanzienlijk meer stikstof in dit gebied.’’

Het kabinet heeft grote moeite om in kaart te brengen wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de Raad van State over de Nederlandse stikstofaanpak. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Milieu) hoopt dat niet alle vergunningen herzien hoeven worden, ze hoopt dat er toch nog ‘een list’ te verzinnen is. ,,Alle juristen kijken er nu naar,’’ zei de minister vorige week tegen het AD. ,,Omdat er een hoop projecten zijn waar we de vaart in willen houden.’’

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht