Volledig scherm
Klemmen houden de rubbers tussen de brugdelen noodgedwongen bij elkaar. © AD

Moreelsebrug kampt met flinke slijtage: tientallen klemmen houden brug bij elkaar

De Moreelsebrug over de sporen van Utrecht Centraal vertoont forse slijtage. Het wegdek is op verschillende plekken kaal gesleten en rubbers tussen de brugdelen worden provisorisch op hun plek gehouden. Utrecht is met de aannemer in gesprek over de onverwachte tegenvallers.

Tekortkomingen noemt Utrecht de nu aan het licht gekomen forse slijtage, twee jaar na oplevering van de 295 meter lange brug. De brug was het sluitstuk van de spoor- en stationsvernieuwing en is onder verantwoordelijkheid van spoorbeheerder ProRail gebouwd.

Utrecht was de opdrachtgever van de bouw en baalt van de zichtbare slijtage aan het bouwwerk van 1,3 mijoen kilo staal. ,,Over de slijtage zijn we in gesprek met de aannemer, die gaat ermee aan de slag.” Dat geldt ook voor de rubbers tussen de brugdelen, die het uitzetten en krimpen van de brug opvangen. Nu nog zorgen tientallen klemmen ervoor dat de rubbers op hun plek blijven, maar dat is een onwenselijk en tijdelijk beeld.

Utrecht stelt dat een permanente oplossing in de maak is. Aannemer Strukton kon dat vandaag niet bevestigen. Zij zijn verantwoordelijk voor de constructie. 

Droge zomer

Eerder bleek dat ook de ijzerbomen op de beeldbepalende brug in Utrecht het zwaar hebben. De extreem droge zomer heeft erin gehakt bij de bomenrij. Nog niet zeker is of de zeventien bomen de klap van de zon en warmte hebben overleefd. Mogelijk worden zij vervangen door nieuwe exemplaren van hetzelfde soort, dat weinig blad laat vallen op de sporen onder de brug.

Volledig scherm
Flinke slijtageplekken op de Moreelsebrug in Utrecht. © AD
Volledig scherm
De ijzerbomen op de Moreelsebrug hebben het zwaar door de warme zomer van 2018. © Marco Gerling

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht