Volledig scherm
De rotonde aan de Groenekanseweg in Bilthoven. © Jeroen Jumelet

Nieuwe belijning maakt Utrechtse snelfietsroute veiliger

Scholieren die niet met z’n drieën naast elkaar fietsen, een veiliger gevoel door reflecterende fietspadmarkering en automobilisten die nog meer gas terugnemen bij het kruisen van een fietspad. Het zijn enkele positieve uitkomsten van een proef op belangrijke fietspaden in met name de gemeente De Bilt.

De provincie Utrecht wil een comfortabele, maar vooral ook veilige snelfietsroute aanleggen tussen Amersfoort en Utrecht. Dit is een onderdeel van het provinciale uitvoeringsprogramma Fiets van de provincie Utrecht. Om die snelfietsroute te markeren, zijn verschillende ontwerpen bedacht die op vijf verschillende proefvlakken in de gemeente De Bilt en in Den Dolder zijn getest.

Met name de fietsroute aan de oostkant van Utrecht via de Biltse Rading is voorzien van opvallende markering. Met speciale camera’s en door middel van diverse enquêtes hebben Mariëtte Pol van KeuzeWeg en Bas Hendriksen van Loendersloot Groep onderzocht welke invloed de markeringen op het gedrag van de fietsers en automobilisten hebben.

Beter zichtbaar

Op de Biltse Rading zijn in totaal drie proefvlakken gerealiseerd: direct ten westen en ten oosten van de A27 bij de op- en afritten en in de directe omgeving van de rotonde Biltse Rading/Groenekanseweg. Ook op de Soestdijkseweg-Zuid en op de Palzterweg in Den Dolder zijn proefvlakken uitgevoerd.

Met name de reflecterende ribbellijnen die het fietspad begrenzen en de dubbele belijning in het midden worden door de fietsers gewaardeerd. Het fietspad is zowel overdag als in het donker beter zichtbaar. Om het pad op sommige plekken extra te benadrukken is in de dubbele belijning in het midden een blauwe strook aangebracht.

Er is bewust voor blauw gekozen, omdat ook kleurenblinden deze kleur goed kunnen zien. Het wegdek heeft een rode kleur gekregen. Veel vlakken, zoals het Beukenlaantje bij de rotonde met de Groenekanseweg en de Paltzerweg in Den Dolder, hebben een ondergrond van klinkers gekregen. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat glad asfalt de voorkeur heeft boven klinkers.

Veiliger

De dubbele belijning in het midden zorgt er niet alleen voor dat scholieren niet meer de volledige breedte van het fietspad in gebruik nemen, maar ook dat fietsers meer afstand nemen tot hun tegenliggers. 

Tweederde van ernstige verkeersslachtoffers is fietser. Per dag raken in Nederland 37 fietsers ernstig gewond. 13 procent van die 37 slachtoffers raakt gewond op het fietspad. Van die slachtoffers raakt 3 tot 4 procent gewond bij een botsing met een tegenligger.

De onderzoekers vinden wel dat de nieuwe markeringen wellicht niet overal op hun plek zijn. Landschappelijk gezien zijn de drukke belijningen niet overal gewenst. Dan zal er een balans moeten worden gevonden tussen veiligheid en esthetiek.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht