Volledig scherm
© Foto Ruud Voest

Nieuwe tegenvaller voor Uithoflijn: vanaf december slechts een paar trams per uur

De ingebruikname van de Uithoflijn is voor een zoveelste keer vertraagd. De trams tussen station Utrecht Centraal en De Uithof kunnen niet, zoals beoogd, eind van dit jaar twaalf keer per uur in beide richtingen rijden.

Dat blijkt uit een brief van de Utrechtse GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk en gedeputeerde Arne Schaddelee (ChristenUnie). Het uitgangspunt is volgens hen nu om in december van dit jaar te starten met in ieder geval een dienstregeling van 6 keer per uur. Vanaf dat moment zal de frequentie geleidelijk worden opgevoerd naar 12 keer per uur in beide richtingen. Maar die maximale inzet wordt niet meer dit jaar gehaald.  Eerder was het al de bedoeling dat de Uithoflijn na de zomer zou gaan rijden, maar ook dat werd uitgesteld.

Het belangrijkste probleem dat een start van de exploitatie nog in de weg staat, zijn storingen met assentellers, die de besturing van wissels en slagbomen mogelijk maken. De assentellers geven tijdens de proefritten nog te veel storingen. Er zijn twee problemen opgetreden: vocht (afwatering) en warmte (koeling). De komende twee maanden wordt duidelijk of het alsnog lukt met de assentellers of dat er tijdelijk een alternatief moet komen.

Verkeersregelaars

Vanwege de problemen met de assentellers staan er tijdens het testen van de trams verkeersregelaars stand-by bij de overweg aan de Koningsweg. Dit is nodig omdat de slagboom in storing kan raken en dan dichtslaat. Zodra de projectorganisatie zeker weet dat ze kan vertrouwen op de assentellers, verdwijnen de verkeersregelaars en wordt de frequentie van de trams tijdens het testen verder opgevoerd. 

Dan is er ook nog een probleem met de hoogte van de haltes. Rolstoelers vrezen dat ze de nieuwe tram niet in kunnen, omdat de haltes te laag zijn. Belangenorganisatie Solgu eist dat de haltes eerst worden aangepast, voordat de Uithoflijn gaat rijden. De provincie gaat de komende tijd nieuw onderzoek uitvoeren, waarbij met mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen de toegankelijkheid van perrons en tram wordt getest. 

Zolang de Uithoflijn nog niet volledig kan rijden, zijn er aanvullend rechtstreekse busritten tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park. Hierover zijn afspraken gemaakt met vervoerder Qbuzz. De Uithoflijn kost 84 miljoen euro meer dan begroot. Nu de tram nog niet dit jaar volledig kan gaan rijden, bestaat dat de kans dat ook nog (een deel van) de risicoreservering van 18 miljoen euro moet worden aangesproken.

Meer verhalen lezen uit het dossier over de Uithoflijn? Klik dan hier!

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht