Nieuwegein krijgt compleet nieuw én modern ov-knooppunt

VideoEen nieuw, modern knooppunt voor hoogwaardig openbaar vervoer moet de verouderde tramhalte Nieuwegein-Stadscentrum en het naastgelegen busstation aan de Erfstede vervangen.

Met die ingrijpende opwaardering van het stadscentrum is een investering gemoeid van zeker 15 miljoen euro. De gemeente en de provincie Utrecht dragen beiden de helft van de kosten. De werkzaamheden moeten beginnen in 2020.

Door het spoor een stuk in zuidwestelijke richting te verleggen, komt het nieuwe knooppunt centraal in City Nieuwegein te liggen, zoals de gemeente haar stadshart noemt. Hier worden de komende jaren totaal 1600 nieuwe woningen gebouwd. Op zichzelf is dat al reden genoeg het openbaar vervoer op te waarderen: nu stappen dagelijks 2.000 reizigers op bij de halte Stadscentrum, dat worden er in de nabije toekomst alleen nog maar meer.

Nu liggen tramhalte en busstation nog aan dezelfde kant van het spoor. In de nieuwe situatie verhuist de bushalte naar de andere kant, ter hoogte van de huidige parkeerplaats. Er ontstaat daarmee een ‘ontvangstplein’. ,,Dat is openbare ruimte waar we iets mee kunnen. We willen de Nieuwegeiners straks vragen hoe ze zélf hun plein het liefst gaan gebruiken’’, aldus woordvoerster Karin Borsje.

Fietsroute

Er komt ook een fietsroute langs het spoor van en naar het centrum. Van een goede bereikbaarheid per fiets is op dit moment geen sprake. Mogelijk komt er aan het toekomstige plein een middelbare school. Ook die maakt het nodig een goede fietsontsluiting te maken. Welke school hier komt staat nog niet vast, maar onder meer wordt er gesproken met het Anna van Rijn College.

Nieuwegein-Stadscentrum is na Utrecht CS de drukste tramhalte op de lijn. Hier nemen op werkdagen ook zo’n 1400 mensen de bus. De omgeving is hard aan een facelift toe. Veel panden hebben hun oude functie verloren, zoals het gebouw waarin vroeger theater De Kom was gehuisvest. Hier is ook de bioscoop inmiddels gesloten. De gemeente wil de omgeving vernieuwen door er nieuwe woningcomplexen te gaan bouwen.

Lage vloer

Over twee jaar moeten alle tramhaltes in de lijn Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein aan de nieuwe trams worden aangepast. Die hebben een lage vloer, en de perrons moeten daarom met ruim een halve meter verlaagd worden. Dit is feitelijk de directe aanleiding nu de handen ineen te slaan, en het nieuwe knooppunt te ontwikkelen.

Provincie en gemeente willen het nieuwe tramstation bouwen in de zomer van 2020. Mocht dat niet haalbaar zijn, is er ook een plan-B: dan wordt een tijdelijke tramhalte gebouwd ten westen van de oversteek bij de Schouwstede. Het is de bedoeling dat de nieuwe bushalte uiterlijk in 2023 in gebruik wordt genomen.

Onlangs nog overwoog de provincie de tramhalte Nieuwegein-Merwestein op te heffen. Te weinig mensen maken er nog gebruik van. Door de halte niet op te knappen, zou dan het uitgespaarde geld in het nieuwe knooppunt geïnvesteerd kunnen worden. Maar na luid protest uit Nieuwegein stak provinciale staten een stokje voor dat plan. Nieuwegein verwacht dat het aantal reizigers de komende jaren weer zal groeien. In de directe omgeving zijn 650 nieuwe woningen gedacht, naast een nieuwe bioscoop.

Volledig scherm
Impressie van het moderne ov-knooppunt voor bus en tram in Nieuwegein. © Gemeente Nieuwegein

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht