Volledig scherm
Op de Laagravenseweg in Nieuwegein is de aanleg begonnen van een nieuwe toegangsweg naar industrieterrein Laagraven. Discussiepunt is echter nog de rol van de fietser in het verkeer. © Koen Laureij

Nieuwegein wil fietsroute zónder tunnel bij Laagraven eerst jaar aanzien

Om te beoordelen of door de komst van een nieuwe toegangsweg van bedrijventerrein Laagraven een fietstunnel noodzakelijk is, wil Nieuwegein een jaar aanzien hoe het fietsverkeer zich daar ontwikkelt. Met de bouw van een tunnel is ten minste 3,5 miljoen euro gemoeid.

Dat schrijft het dagelijks gemeentebestuur in reactie op onderzoek naar de realisatie van een obstakelvrije fietsroute tussen Houten en Nieuwegein. Nu kunnen fietsers zonder hinder van het autoverkeer via een tunnel de Laagravenseweg tussen Nieuwegein en Houten passeren. Die onderdoorgang is vijftien jaar geleden aangelegd. In de loop van dit jaar krijgen fietsers opnieuw te maken met een oversteekplaats als de nieuwe zuidelijke aansluiting van bedrijventerrein Laagraven op de Laagravenseweg gerealiseerd wordt.

Op aandringen van de fietsersbond en vervolgens de Nieuwegeinse gemeenteraad is het afgelopen half jaar onderzocht hoe fietsers toch een vrije doortocht kunnen behouden. De goedkoopste variant kost 3,5 miljoen euro. Minder dan vooraf gedacht, maar nog altijd een flinke hap uit de budgetten de provincie Utrecht en Nieuwegein.

Rood licht

Het onderzoek wees ook uit dat fietsers gemiddeld 14 seconden moeten wachten voor rood licht bij de nieuwe kruising. B en w van Nieuwegein vinden die tijd niet zodanig lang dat direct een tunnel gerealiseerd moet worden. Daarom willen ze eerst een jaar de situatie aanzien, alvorens er een definitief besluit over te nemen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht