Volledig scherm
Het viaduct over de Doorslag in Nieuwegein met daar bovenop de sneltramhalte Merwestein. © Google Streetview

Nieuwegein witheet over plan provincie sluiten tramhalte Merwestein

De Nieuwegeinse gemeenteraad is witheet over het voornemen van de provincie Utrecht om tramhalte Merwestein op te heffen. Het college kreeg in een unaniem aangenomen motie opdracht deze boodschap indringend over te brengen op het provinciehuis.  

Het is twee voor twaalf voor de tramhalte. Maandag beslissen provinciale staten over de aanpassingen van de tramlijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Daarin is opheffing voorzien.

Volgens de provincie is aanpassing  van halte Merwestein aan de nieuwe trams die vanaf 2020 gaan rijden te duur. Er is 1 miljoen euro mee gemoeid. Dat is veel meer dan andere haltes, omdat deze in een betonnen brug over De Doorslag is opgenomen. En dat terwijl er nu  slechts gemiddeld honderd mensen per dag gebruik van maken, het laagste aantal van de gehele lijn.

Opheffing van de halte staat volgens alle fracties haaks op het streven de autokilometers terug te dringen. Tegelijkertijd werkt Nieuwegein juist nu aan de bouw van 650 woningen en een bioscoop aan de oostkant van het centrum. Dat betekent waarschijnlijk een groter aanbood van reizigers. De Nieuwegeinse raad legde in een motie vast dat ze van plan is het  opknappen van de omgeving van de halte onderdeel wordt en betaald wordt vanuit de binnenstadsplannen.

Tom Verhoeve (D66) hekelde de bezuinigingsdrift van de provincie. ,,Het kan niet zo zijn dat Nieuwegein de dupe wordt van de bezuinigingsdrift van de provincie.”

,,Een miljoen is voor veel Nieuwegeiners een groot bedrag, maar afgezet tegen de investeringen in de tramlijn als geheel is het een peulenschilletje”, voegde fractievoorzitter Gerben Horst van het CDA daar aan toe.

Overvallen

Nieuwegein voelt zich overvallen door de beslissing van de provincie, zo bevestigt wethouder Ellie Eggengoor. De verontwaardiging hierover was groot bij vrijwel alle raadsleden. ,,Dit is als een dief in de nacht, vlak voor de vakantieperiode besloten”, analyseerde Martin Monrooij (CU).

Ton de Mol (VSP) herinnerde eraan dat de betrokkenheid van gemeenten enkele jaren geleden via het regiobestuur veel sterker verankerd was. Tegenwoordig is de provincie verantwoordelijk en neemt beslissingen op eigen houtje.

Bakhtali (Nùwegein) hekelde de matte houding van de wethouder. ,,We spreken grote woorden over mobiliteit. Nu gaat het erom.'' Ze was ook kritisch op de gemeente zelf: ,,Waarom wordt niet geïnvesteerd in een halte die een centrale plek heeft in Nieuwegein. De route is stelselmatig afgeknepen door het college.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht