Volledig scherm
Fietsers wachten bij spoorbomen op de Koningsweg op een testrit van de Uithoflijn. Deze lijn brengt veel verandering binnen de nieuwe dienstregeling met zich mee. © Ruud Voest

Nieuwegeiners protesteren massaal tegen nieuwe dienstregeling ov

Honderden inwoners van Nieuwegein zien de beoogde nieuwe dienstregeling in de provincie Utrecht niet zitten. In een enquête hebben zij hun ongenoegen geuit over het Vervoersplan 2020, dat eind dit jaar in moet gaan.

Met name vanuit Nieuwegein maar ook uit bijvoorbeeld Stichtse Vecht levert het jongste voorstel kritiek op. Ruim 2500 mensen hebben via een vragenlijst hun bedenkingen geuit. Dat zijn er twee keer zoveel als gebruikelijk bij een voorstel voor een nieuwe dienstregeling. Dit heeft volgens de provincie alles te maken met aanstaande grote wijzigingen in het openbaar vervoer in Utrecht en omgeving.

Zo komt eind dit jaar niet alleen de Uithoflijn (tram 22) naar Utrecht, ook verschijnen zes buslijnen met ieder hun eigen kleur in de dienstregeling onder de naam U-link. Dit zijn lijnen tussen: Veenendaal en Utrecht, Maarssen en Zeist, Nieuwegein en Bilthoven, Wijk bij Duurstede en Utrecht, Vleuterweide en Utrecht Science Park en tenslotte P+R Westraven naar Zeist.

Samen met tram 22 vormt U-link volgens de provincie ‘het dragende netwerk in de regio’. Meer dan de helft van alle ov-reizigers in de provincie maakt gebruik van deze lijnen. Op een aantal verbindingen worden enkele bestaande lijnen samengevoegd tot de nieuwe U-linklijn. Op de meeste lijnen wordt met een hogere frequentie en met groter materieel gereden dan nu.

Gesneden

Door het opwaarderen van deze lijnen moet elders gesneden worden in de dienstregeling, legt provinciewoordvoerder Ron van Dopperen uit. ,,Het leeft’’, concludeert hij op basis van de vele reacties. De provincie zegt blij te zijn met de stroom opmerkingen. ,,Want daarom vragen we de mening van onze gebruikers.’’

‘Met kop en schouders’ is Nieuwegein koploper met de meeste reacties. Hier verandert dan ook relatief veel, vanwege gebrek aan verandering afgelopen jaren. ,,Gezien de samenhang tussen het openbaar vervoer in de gemeenten Nieuwegein, IJsselstein en Vijfheerenlanden doen we in dit vervoerplan een integraal voorstel voor een nieuw openbaar vervoernetwerk van, naar en in deze gemeenten.’’

Driekwart

De provincie wil niet ingaan op individuele lijnen of reacties. Maar duidelijk is wel dat samen met Utrecht en Stichtse Vecht, Nieuwegein voor driekwart van alle reacties op de nieuwe dienstregeling zorgt. Hieronder vallen ook alle positieve reacties op bijvoorbeeld de verbeteringen dankzij U-link. De reactietermijn is inmiddels gesloten. Nu worden alle reacties verwerkt in een nieuw voorstel, dat in september moet worden vastgesteld door het dagelijks bestuur van de provincie.

Op 15 december gaat de nieuwe dienstregeling in. De wijzigingen in het nieuwe vervoerplan spelen ook in op ruimtelijke en infrastructurele ontwikkelingen, zoals de transformatie van bedrijventerrein Plettenburg tot gemixt woon- en werkgebied, de ontwikkeling van bedrijventerrein De Honen in Houten, nieuwbouw op de NPD-strook in Overvecht en de aanstaande ontwikkeling van de Cartesiusdriehoek en Merwedekanaalzone in Utrecht.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht