Volledig scherm
Uit het onderzoeksrapport blijkt dat er spoorstaven met een verkeerde breedte zijn aangelegd. © Koen Laureij

Nog meer zorgen over de Uithoflijn: de spoorstaven passen niet

Provinciebestuurder Jacqueline Verbeek-Nijhof krijgt er een zware dobber aan om de provinciale politiek ervan te overtuigen dat ze de aanleg van de Uithoflijn naar een goed einde kan brengen.

Het kritische rapport over de aanleg van de tramlijn in Utrecht ligt de partijen in de Provinciale Staten zwaar op de maag. ,,We zijn geschrokken en liggen er wakker van’’, reageert D66-fractievoorzitter Niels Hoefnagels. ,,Wij zijn als Provinciale Staten ook verantwoordelijk.’’

De provincie is hoofdverantwoordelijk voor de aanleg van de tramlijn naar De Uithof. Vorig week werd duidelijk dat er 84 miljoen euro extra nodig is. Uit een auditrapport dat vrijdag werd vrijgegeven, blijkt dat er te weinig regie is gevoerd waardoor de verantwoordelijkheden onduidelijk zijn en problemen niet goed worden opgelost. Daarbij zijn eerdere adviezen niet goed opgevolgd.

Grote fouten

Bovendien blijken er grote fouten te zijn gemaakt. Zo zijn er spoorstaven met een verkeerde spoorbreedte aangelegd. De aannemer wil nu de staven gaan slijpen, maar de verwachting is dat ze daardoor minder lang meegaan. Ook is er een probleem met een van de veiligheidssystemen, waardoor de trams langzamer moeten gaan rijden.

Julie d’Hondt van oppositiepartij PvdA spreekt van een heftig rapport. ,,Er zijn verkeerde spoorstaven geplaatst. Als het niet om zo veel geld ging, zou je erom moeten lachen. Het is te gek voor woorden.’’

Debat

Een groot aantal partijen wil op korte termijn een uitvoerig debat met gedeputeerde Verbeek voeren. Het onderwerp staat vandaag kort op de agenda, maar een deel van de fracties wil een eerst meer informatie. ,,Wat ons betreft komt er een apart debat’’, zegt SP-fractievoorzitter Andrea Poppe. ,,Er is meer tijd nodig om dit uit te diepen. Het is een groot project en het gaat over veel geld.’’

Quote

Als het niet om zo veel geld ging, zou je erom moeten lachen. Het is te gek voor woorden

Julie d’Hondt (PvdA)

Ook D66 heeft behoefte aan meer informatie. Fractievoorzitter Hoefnagel wil nu niet over de positie van Verbeek spreken. ,,We gaan eerst het debat aan.’’ GroenLinks-fractievoorzitter Florian Bekkers: ,,We moeten er van overtuigd worden dat ze de bestuurder is die ervoor zorgt er zo snel mogelijk een goed rijdende tram komt.’’

En d’Hondt van PvdA: ,,We maken ons ernstig zorgen over de positie van gedeputeerde. Ze moet de kans krijgen om zich te verdedigen, maar het ziet er niet goed uit.’’

Millimeters 

Een woordvoerder van de Uithoflijn laat maandag weten dat de dikte van de spoorstaven op sommige plekken niet voldoet aan de eisen. Het gaat om millimeters verschil, waarbij de aannemer de kosten voor de werkzaamheden draagt. ,,Dit komt vaker voor bij spoorbouw.''

De informatie in het rapport over een probleem met een van de veiligheidssystemen is gedateerd, zegt ze. Het systeem op de overgang van de Koningsweg wordt deze maand aangepast. Daardoor hoeven de trams niet langzamer te rijden zoals in het rapport staat, stelt de woordvoerder van de Uithoflijn. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht