Volledig scherm
Reizigers op Station Utrecht CS. © ANP

NS en ProRail willen non-stop treinen met 160 km/u van Utrecht naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam

Het kabinet moet miljarden investeren in verbeteren van het openbaar vervoer in Utrecht en omgeving. Dat vinden ProRail en NS, die komende jaren prioriteit willen geven aan het opknappen van stations en spoorverbindingen, om zo meer reizigers een plek te bieden. 

Naast vijf stations in Utrecht, staan ook de stations van Bunnik, Amersfoort en Woerden op de wensenlijst om te verbeteren. Doel is de stations en hun omgeving zo op te knappen, dat meer reizigers verwerkt kunnen worden. Het meeste geld is beoogd voor Utrecht CS: minimaal 100 miljoen en maximaal een miljard. 

Investeringsfonds

Het geld moet komen uit een landelijk investeringsfonds, dat door de regering met Prinsjesdag is aangekondigd. Naast de investering in Utrecht CS is ook nog eens 50 tot 100 miljoen beoogd voor de ‘grote voorsteden’ Amersfoort en Woerden. Net als nog eens 25 tot 50 miljoen per station voor: Utrecht Overvecht, Utrecht Lunetten, Utrecht Terwijde, Utrecht Vaartsche Rijn en Bunnik.

Verder is naast investeringen in de stations ook voor ogen om treinverbindingen te verbeteren. Zo moeten reizigers tussen de vier grote steden (naast Utrecht ook Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) binnen een uur van deur tot deur kunnen reizen. Idee is een non-stopreis, met een snelheid van 160 kilometer per uur. Om dit te realiseren is nog eens 400 tot 900 miljoen euro nodig.

Twintig miljard

In totaal twintig miljard pompt het kabinet wat betreft NS en ProRail tot 2040 verspreid over het hele land in stations en sporen. Minder concreet dan de plannen met de stations en de verbinding tussen de vier grote steden zijn ideeën voor de lange termijn met de lijn van Utrecht naar Eindhoven. Doel is ook hier verkorten van de reistijd en meer treinen laten rijden. Deze verbetering is ook beoogd voor de lijn van Utrecht naar Amersfoort. Ook voor deze verbeterde spoorlijnen is nog eens grofweg respectievelijk 400 en 250 miljoen nodig.

In dezelfde categorie plannen valt verbetering van de bereikbaarheid van Utrechtse stadsgewesten. Dat betekent extra investeringen in de Uithoflijn, die doorgetrokken kan worden naar Zeist. Maar ook in de SUNIJ-lijn (Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein), die beter aan moet gaan sluiten op de Uithoflijn en Utrecht CS. Ook moet deze lijn aan gaan sluiten op de nieuwbouw in de Merwedekanaalzone in Utrecht en de Van Zijstweg in de Utrechtse Dichterswijk gaan ontlasten. Deze tramverbeteringen kosten nog eens een grove 1,2 miljard.

Busverbinding

Tenslotte is een snelle busverbinding voor ogen tussen Utrecht en Breda (A27). Net zoals betere verbindingen in Utrecht zijn beoogd rond Overvecht, Rijnsweerd, Utrecht Science Park, Leidsche Rijn en Lunetten, waar ook het nieuwe station Koningsweg moet komen. Idee is een hoogwaardige openbaarvervoersring om Utrecht, tussen Leidsche Rijn, Lunetten en het Utrecht Science Park. 

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, opmerking, foto of video? Stuur ze ons door op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht