Volledig scherm
Een gecrashte Audi in Kanaleneiland. De auto is gebruikt bij een plofkraak in het Duitse Wesel. De achtervolging die hierop volgde eindigde met een crash in Utrecht. © ANP

OM wil leden Audibende in de cel: vier vragen en antwoorden over deze zaak

Een groep mannen stond deze week terecht voor het plegen van hele een serie plof-, ram- en trekkraken in Nederland en Duitsland. Utrecht zou het hart zijn geweest van een nietsontziende jacht op geld.

Wie zijn deze mannen en hoe werkten ze samen?

Het gaat om twaalf mannen: negen uit Utrecht, een uit IJsselstein, een uit Nieuwegein en een uit Alphen a/d Rijn. Allemaal zijn het twintigers en dertigers, een is 44. Het Openbaar Ministerie typeert de oudste van het stel als ‘een rasechte beroepscrimineel’, die het voortouw nam bij een ‘geoliede club’ van zeven. Deze criminele organisatie zou van kraken een ‘way of life’ gemaakt hebben in 2015 en 2016. Justitie deed onderzoek naar 55 zaken, allemaal bij filialen van Albert Heijn met een ING-pinautomaat. Voor 19 van die kraken zou bewijs bestaan dat de groep betrokken was; zij gingen vaak in groepjes van drie op pad. Loodsen in Utrecht (Rotsoord) en Kerkdriel golden als uitvalsbasis voor de kraken, die vooral binnen een straal van 50 kilometer rond Utrecht werden gepleegd. De andere groep van vijf mannen zou Duitsland als werkgebied hebben gezien en sloeg vorig jaar zomer vijf keer toe vlak over de grens. Zij hadden garages aan de Faustdreef in Overvecht als opslagplek.

Slaagden al die kraken ook?

Veel kraken lukten, een enkele niet. Door de inzet van een thermische lans, gas of ander bruut geweld lukte het om ING-automaten en kluizen van Duitse banken vaak binnen drie minuten te kraken. In Nederland liep de buit volgens ING op tot ruim 770.000 euro. In Duitsland was dat ruim 534.000 euro. Vaak werden geldcassettes gegrepen en ontdaan van al het briefgeld. Het beveiligingssysteem in de cassettes dat hierdoor in werking trad scheidde unieke inkt af, die volop is aangetroffen en wat als hard bewijs tegen de mannen geldt.

Waarom is sprake van de ‘Audibende’?

Omdat het vooral snelle auto’s van dit merk waren die de mannen die in Duitsland toesloegen tijdens hun vlucht gebruikten. Op 25 juli 2017 crashte een daarvan na een lange vlucht in Utrecht. Door sporen in deze auto kwamen enkele verdachten in beeld. Ook de Nederlandse tak gebruikte volop Audi’s. Het ging telkens om gestolen auto’s, die ze voorzagen van valse kentekenplaten. Opvallend daarbij is ook het gebruik van taxiborden op de auto’s, om zo min mogelijk op te vallen.

Hoe nu verder?

Volgende week houden de advocaten van de zeven verdachten die in Nederland toesloegen hun pleidooien. Zij hoorden het OM deze week straffen tot 14 jaar eisen. Eind volgende week volgt ook de strafeis voor de ‘Duitse’ verdachten. Ondertussen is het stil geworden rond ram- en plofkraken. Maar dat wil niet zeggen dat alle krakers nu in beeld zijn. Kenners vermoeden dat de totale groep in en om Utrecht tweehonders man sterk is.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht